Hej, jag håller på att riva bort lite gamla dödskulo kablar i källaren, sånt som inte behövs längre.

Var inne i centralen och kopplade ur kablarna som skulle bort, ser då att dom har matat centralen som är monterad brevid från samma plint som matar centralen jag är inuti, Troligen så är denna central installerad långt efter den jag är och river i.

Snabb uppritning: Schematisk bild av elektriska centraler med kablar matade från samma plint.

Är verkligen detta optimalt? Att sätta två ledare i samma skruvplint? Kände på kablarna och kardelerna rör sig inte iallafall.
 
Det beror på vad det är för sorts plint och kabel. Bild?
 
useless useless skrev:
Det beror på vad det är för sorts plint och kabel. Bild?
Inte en bild på min central men denna typ av plint är det, klämmer åt med två skruvar

Elcentralens plintar med skruvar för att klämma fast kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inga problem med det. Du kan ju kolla så båda ledarna är av samma typ dvs entrådig, mångtrådig och av samma area och ligger intill varandra under blecket. Är det så är det riktigt bra och du kan kosta på dig att känna på skruvarna så de är dragna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är inga problem med det. Du kan ju kolla så båda ledarna är av samma typ dvs entrådig, mångtrådig och av samma area och ligger intill varandra under blecket. Är det så är det riktigt bra och du kan kosta på dig att känna på skruvarna så de är dragna.
Det verkar vara samma ledare, RK om jag gissar rätt, kände på skruvarna lite och kunde dra åt lite och utan att ta i för hårt.

Provade att dra i dom och kunde inte se någon kardel röra sig
 
Du är nära det perfekta där det är helt klart. :)
Bra att du funderar och kollar lite när du ända har läge.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du är nära det perfekta där det är helt klart. :)
Bra att du funderar och kollar lite när du ända har läge.
Så simpelt att göra när man ändå är där och river :)

Tack för svar, då jag kan sova gott om nätterna :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det enda man kan undra lite över och kolla är grovleken/avsäkring på inkommande ledare. Jag tycker dom ser lite klena ut.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det enda man kan undra lite över och kolla är grovleken/avsäkring på inkommande ledare. Jag tycker dom ser lite klena ut.
Vadå menar du
 
E
A AxelBoman skrev:
Vadå menar du
Minst 6 kvadratmillimeter är normalt.

Men du kanske räknat på att det räcker med mindre.
 
A
Det var ju inte TS central på bilden.
 
E elmont skrev:
Jag tycker dom ser lite klena ut.
Om du läst innan du svarade så hade du sett att det inte var TS central på bilden... :geek:
 
E El-Löken66 skrev:
Minst 6 kvadratmillimeter är normalt.

Men du kanske räknat på att det räcker med mindre.
Nu hänger jag med hehe, det är inte min central på bilden. Det är 6mm2 till faserna och 10mm2 till PEN i min här hemma
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Om du läst innan du svarade så hade du sett att det inte var TS central på bilden... :geek:
Jaja, detta hade vi koll på.

@elmont menar bara att den bilden inte ska användas som förebild i en normal installation.

Mycket bra med tydlighet i detta forum.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jaja, detta hade vi koll på.

@elmont menar bara att den bilden inte ska användas som förebild i en normal installation.

Mycket bra med tydlighet i detta forum.
Ja det är bra med tydlighet :)

Snodde denna bild från ett Youtube klipp. Ville bara visa vilken typ av plint jag hade utan att behöva öppna upp min igen :geek:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.