Hej,

Har kopplat in ett antal nexa wmr 252, se länk:
https://www.bauhaus.se/infalld-mott...HGEeYeRyt0Yo2T8ExlwWpM5PlpNA8yeMaApv_EALw_wcB

I senast uttaget stötte jag på patrull. I de andra uttagen hade jag bara brun Fas och svart tändkabel att jobba med. Det passar bra ihop med nexan som bara har ingång för dessa två kablar.

Dock var ett uttag kopplat såsom nedan bild, vilket gör mig osäker på vad jag ska göra med den gulagröna och blå sladden. Kan inte koppla bort dessa helt då de används. Kan jag låta dessa sitta kvar i själva strömbrytaren? Och koppla bort fas och tändsladd från strömbrytare och koppla in dessa i nexan och sedan koppla på nexans två egna sladdar i strömbrytare?

En öppen elektrisk strömbrytare med trådar anslutna, inklusive blå och gulgrön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer detta funka? Tänker dels säkerhetsmässigt? Men även, vad händer om jag bryter strömmen via nexan, kommer jag då även bryta strömmen som går vidare via gul och blå kabel?

Mvh
Johan
 
Gul/Grön och Blå är bara ”parkerade” i blindanslutninng B ibland märkt med X, har ingen funktion i brytaren.
Däremot kan man skarva Nolla och skyddsjord vidare till en annan kontakt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Gul/Grön och Blå är bara ”parkerade” i blindanslutninng B ibland märkt med X, har ingen funktion i brytaren.
Däremot kan man skarva Nolla och skyddsjord vidare till en annan kontakt.

...Nja jag trodde kanske också så var fallet. Men tror de faktiskt går vidare till ett annat rum på våningen under. Dels då deta rum också slocknar när jag bryter strömmen i rummet för denna dosa. Men framförallt, att igår när jag pillade med sladdarna så hade jag brutit strömmen på denna dosan via proppskåp. Men plötsligt gick jordfelsbrytare ändå, medans jag pillade med den gula sladden.
 
Att strömmen bryts i ett annat rum är naturligt. Ofta delar närliggande rum på samma säkring.
Jordfelsbrytaren kan lösa ut även om gruppen är spänningslös, och då genom att neutralledare och jordkabel kommer i kontakt med varandra.

Sedan är det en strömbrytare du håller på att trixa med och inte ett uttag.
 
Hej ok tack för era svar. Vad förslår ni då? Att jag låter gul och grön sitta kvar i sina B. Eller att jag drar ut även dessa och tejpar över och bänder bort?

Påverkar dessa överhuvudtaget den nexa för bakdimmer som jag vill sätta in?
 
Låt dom sitta där dom sitter.
 
Ok tack. Bara för att förstå, det jag kallar tändkabel är det du kallat neutralledare antar jag?

Vilken av sladdarna i mitt exempel är då jord? En av gul/blå men man vet inte vilken?
 
Nej. Tändtråd är den kabel som går ut från strömbrytaren och till lampan, alltså styrd fas.

Gul/grön är jord.

Föreslår att du läser på lite, Ex Kjell & Co har bra text om el.
 
Ok har läst där, men inte alltid lätt att omsätta till praktik. Därför mina frågor här...

Så alltså sista frågan, det finns ingen tändkabel i min bild då förstår jag?
 
Fas har du på L.
Tändtråd sitter på "pil ut" uppe till höger i brytaren.
 
Hej, ja det var ju precis så jag skev i mitt inlägg. Dvs fas är brun och tänd är svart.

Sen pratade du om neutralledare och att det var den som gjorde att jordfelsbrytare löst ut. då undrade jag vad du menade med det om du menade dem svart kabeln i min bild eller vilken du annats ansåg var neutralledare
 
J Johan_kl skrev:
Men plötsligt gick jordfelsbrytare ändå, medans jag pillade med den gula sladden.
Helt normalt !
Även om du brutit i elskåpet så får du ett jord fel om BLÅ Nolla kommer i kontakt med jord eller ett jordat föremål.

Det är svårt att se på bilden men är det en gammal lägenhet från 1950 - talet så är dosorna i plåt och kan vara förbundna med någon sort av jord i betongen, då räcker det att snudda med Blå Nolla i kanten på dosan för att 30 mA skall "smita" en annan väg till el centralen.
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Helt normalt !
Även om du brutit i elskåpet så får du ett jord fel om BLÅ Nolla kommer i kontakt med jord eller ett jordat föremål.
Tack!
 
L Leif i Skåne skrev:
Helt normalt !
Även om du brutit i elskåpet så får du ett jord fel om BLÅ Nolla kommer i kontakt med jord eller ett jordat föremål.

Det är svårt att se på bilden men är det en gammal lägenhet från 1950 - talet så är dosorna i plåt och kan vara förbundna med någon sort av jord i betongen, då räcker det att snudda med Blå Nolla i kanten på dosan för att 30 mA skall "smita" en annan väg till el centralen.
Tack igen, huset är från 52 - så förmodligen det som hänt då!
 
Du får samma fenomen i ett nytt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.