Hej!

Ska koppla in en ny spis som ersättning till trotjänaren som tjänstgjort i 25 år och vill kolla med er om jag tänkt/gjort rätt innan jag kör ett "smoke test" ;)

- Gamla spisen var 380V 3-fas elementspänning, utan nolla på Perilex-proppen.
- För att se om jag har en nolla framdragen (installationen från mitten av 80-talet) så har jag mätt upp uttaget, ca 230V mellan nollan och L1, L2 och L3. Mellan faserna drygt 400V. Jag antar att det är en "riktig" noll-ledare jag har där(?). Mellan skyddsjord o fas också 230V.
- Nya spisen har ett schema där det står att elementspänningen är 230V och, som jag tolkar det två alternativa inkopplingar: 230 1-fas och 400V 3-fas. Bifogar bild på schemat.
- Jag har köpt en ny Perilex (med 0-pinne) till nya spisen och kopplat in tåtarna till den, bifogar en bild på det också.

Frågan är alltså: Har jag tänkt rätt här (tänker närmast på den lägre elementspänningen) ? Och har jag kopplat rätt? Fasernas ordning spelar väl ingen roll på en spis? (ser ingen skillnad på svart och grå).

Tack för hjälpen!

//Anders
 
  • DSC02837.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02840.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser bra ut, förutsatt att spisen är byglad enligt rutan nere till vänster.
Jag skulle dock lyfta på locket till perilexuttaget och kontrollera att det verkligen är en separat nolla som är framdragen.
 
Tack för tipsen, helt klart värt några minuter för att kolla nollan bakom locket. Men byglingen hade jag inte ens funderat över, förutsatte att det är 400V-byglingen som gäller. Kan jag se byglingen utifrån på nåt sätt eller behöver jag lyfta bort bakstycket för att komma åt kopplingsplinten?
 
Byglingarna sitter på kopplingsplinten.

//Patrik
 
Spisen funkar fint nu (400V-bygling), tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.