Hej.
Har en ny hydroforpump (med motorn på tanken). Tyvärr så läcker den från gängan mellan flätslangen och tanken. Antagligen så sitter nån packning snett på eller nåt så jag skulle villja skruva loss den och snurra gängtejp runt den. Ser att muttern inte är tillräckligt inne men måste ju ha av den ha av den innan jag kan sätta på gängtejpen. Så, min fråga är då alltså: räcker det att jag stänger av pumpen, spolar med kranarna i huset till det inte kommer mer vatten ur dem och sedan lossar på flätslangen/mutter? Eller är där fortfarande tryck kvar i "blåsan" i tanken? Vill ju inte att det ska stå en stråle med vatten rakt ut i pannrummetq(;^;)p.
Själv så tror jag att det inte skall vara något tryck kvar, men vill gärna ha fler utlåtande.

Vet inte om jag är otydlig, men jag menar slangen som går mellan motorn och tanken, inte den andra som går från motorn ut till systemet.
Det är alltså klämmuttern som fäster slangen i tanken/blåsan jag pratar om.


tacksam för svar :wow:
 
Tappar du ur vattnet som du beskriver ska tanken vara trycklös. Lossa slangen försiktigt så slipper du få vatten över hela pannrummet.
Du ska inte ha gängtejp till denna typ av anlutning. Det ska endast vara en packning. Muttern runt kopplingen ska pressa packningen mellan en fläns i slangansluningen och den andra kopplingen på tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.