S
Hej alla!

Jag ska bygga in ett förråd som sitter ihop med huset för att få ett extra rum. Nu undrar jag hur mycket jag måste isolera rummet. Ena sida mot grannens förråd är redan isolerad med 20 cm stenull. I taket är reglarna 170 mm och ytterväggarna är 95mm. Hur mycket isolering måste det vara i taket, ytterväggarna och mot grannens förråd?

Övrig info:
Taket har takpannor och ytterväggarna har gips och pannel på utsidan. Förrådet är byggt på en platta som sitter ihop med husets krypgrund. Huset är byggt runt 1987.
 
Varför inte bygga lika som huset i övrigt? Nu handlar det om ett rum och jag har ingen aning om hur mycket isolering man har i väggarna på ett 80-tals hus.
Alternativt skulle du kunna stoppa in 95 mm isolering mellan befintliga reglar och sedan plasta. Utanpå detta en regel, 45x45 mm, för att kunna dra el m.m där emellan. Väggen med 20 cm stenull är ok. (Sätt på dubbla gips på denna sida som brandskydd). I taket kanske det räcker med 30 cm.
 
S
1. Jag vet inte hur isolerat huset i övrigt är då det är tegel på bottenvåningen, vilket förrådet inte har. Hur mycket isolering det finns i väggarna på ovanvåningen vet jag ej.

2. Är 95mm isolering i en yttervägg med träpanel inte i snålaste laget? Får bara den känslan... finns det ingen standard för hus när det gäller att isolera en yttervägg?

3. Om man ska ha 30 cm isolering i taket så måste jag bygga på den befintliga 170mm reglen med en 145mm? Är detta inte overkill?

4. Kan man ha stenull i ett lager och glasull i ett lager på samma vägg/tak?
 
Redigerat:
Väggarna snacka han om 95+45mm isolering.

Allt beror på vad du vill ha.
 
Du behöver inte bygga på reglarna i taket för att isolera mer. Lägg isoleringen ovanpå, vinkelrätt mot facken mellan takstolarna. Då har du dessutom minimerat köldbryggorna. Kan inte se något hinder att ha glasull i ett lager och stenull i det andra.
Jag tänkte 140 mm isolering i väggen. Vill du ha mer bygger du på ytterligare.
Som ex. kan nämnas att Borohus i dag har 240 mm isolering i väggarna. I taket har de 500 mm och i trånga utrymmen 350 mm. Ett superisolerat hus ligger runt 350 mm i vägg om jag inte minns fel.
Över 500 mm i tak är inte ekonomiskt försvarbart i dag. Kostar mer än nyttan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.