Hej,

Jag är total nybörjare och har några frågor jag hoppas få svar på här.

Jag har en stuga som ligger på en ö i Siljan. På framsidan emot sjön har jag idag en grön och fin gräsmatta men jag skulle nu vilja anlägga en gräsmatta på baksidan av stugan, där det finns en stor tom yta. Ytan är ganska torr och det finns många stora tallar vid sidan av denna yta.
Går det att anlägga en gräsmatta där tror Ni? Jag antar att det finns mycket stenar och rötter under markytan, hur gör jag för att lättast få bort detta? Kan jag göra grundarbetet på vintern då det går att köra maskiner på isen eller räcker det med att ta så mycket jag kan med spade och hacka och lägga på 15cm med jord?
 
Gräset klarar sig på 15cm bra jord. Att ta dit en maskin på vintern blir nog mest besvär då ni antagligen måste bila loss marken för att kunna sänka befintligt.

är det alltför torrt så kan det bli det stora problemet för dig. Jag misstänker att du inte har så stor möjlighet att vattna
 
Tack för svaret.

Jag har möjlighet att vattna, har elverk, vattenpump och en hel sjö fylld med vatten :)
 
En liten tanke bara är att 15 cm jord blir ganska stora volymer, (15 kubik per 100 kvardrat meter gräs). En lastbil rymmer ca 10 kubik så du har ettt digert arbete framför dig med att få ut jorden.

Lycka till sa Zeb
 
Tack.

Det blir nog 2st lastbilar... får köra ut jorden på vintern och lassa av jorden på isen utanför. Sedan får jag flytta jorden upp på tomten med skottkärra eller fyrhjuling.

Mycket jobb men med resultatet i tanke så skall det nog gå.
 
Jag och min bror körde ut 8 kubik på lite drygt två timmar allt medan min fru krattade ut det så det är absolut ingen omöjlighet. Då skulle det iofs "bara" spridas ut runt huset.

Lycka till sa Zeb
 
Som sagt så behöver gräs inga mängder med jord för att växa. Vi skulle höja nivån på ena sidan av huset   så vi fick ut 4 lastbilar. Dom började tippa i ena änden och körde hela tiden framåt...På så sätt så gjorde dom mkt av arbetet själva ;D. Det sista krattade vi bara ut. Alt. är ju annars om någon kan komma med en hjullastare köra ut högarna..

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.