Hej!

Vi bor i Stockholm och har en yta på vår tomt (50-60m2) som ligger precis i anslutning till en gammal mur där marken innan muren sluttar rejält nermot muren. Detta gör att marken vid muren blir ganska blöt och fuktig. Det blev lite vattensamlingar på vissa ställen nu under helgens regn (inte mycket men några småpölar).

Nu har vi röjt upp där rejält och ska ut med jord och så gräs. Eftersom marken är så blöt tycker ni att man kanske bör blanda jorden med toppdress eller liknande innan man sår gräs? För att undvika vattenfylld jord/lera. Eller ska man blanda i något annat i jorden?
 
Jag fortsätter själv :)

Jag har nu beställt jord men funderar även på att köpa 8 säckar dressjord och blanda upp det med den vanliga jorden som jag har beställt och lägga ut det på de områden där det lätt blir lerigt.

Tror ni det kan vara en bra idé?

Eller ska jag blanda ut jorden med något annat?
 
Jag skulle blanda ut jorden med grov sand. Har hört sägas att det är 3 mm murarsand som är det bästa, men det kanske någon gräsmatteanläggninsfirma kan ge svar på. Har man för finkornig sand i lerjord blir det som cement. Sanden inte bara ökar jordens genomsläpplighet utan ger också stabilitet. Gräsmatta på lerjord blir skvalpig när det regnar, dvs varje fotavtryck bildar en grop.
 
Tack för svaret!

Fick lite tips av en jag pratade med. Har nu beställt 2 kubik jord och 1 kubik betonggrus 0-8. Det blir säkert bra.

Här är en bild hur betonggruset ser ut:
 
  • betonggrus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
brevik skrev:
Tack för svaret!

Fick lite tips av en jag pratade med. Har nu beställt 2 kubik jord och 1 kubik betonggrus 0-8. Det blir säkert bra.

Här är en bild hur betonggruset ser ut:
När det gäller gruset, tänk så här: Skulle det kunna komma in i gräsklipparen? Grus och sten har en förmåga att tränga upp i gräsmattan och lägger sig då ytligt. Mindre sten/grus bör dock inte vara några problem.
 
Nästan 10 år efter, hur gick det med grusen och gräsmattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.