Hej!

Jag och min fru är nyblivna ägare till en villa byggd 1946. Vi flyttade in i början av december 2015.
Vi kan väldigt lite om husskötsel men tänker att vi får lära oss eftersom.

Huset har krypgrund till 2/3 och källare den resterande tredjedelen. Vid besiktning med besiktningsman framkom att ytskiktet börjat vittra lite och släppa från källarväggarna. Vi vet inte när huset dränerades senast, sannolikt är det länge sedan. Vi fick tipset att planera för en omdränering men att det inte var akut.

Då även taket behövde en del arbete med ett garagetak i rätt dåligt skick och ett hustak med några trasiga tegelpannor så tänkte vi först fokusera på detta. När jag dock nu precis innan jul skulle borra i källarväggen märkte jag att det på det ställe där jag borrade var väldigt poröst. Jag gick sedan runt och knackade lite med en hammare och märker att det på vissa ställen känns som hård betong men på andra ställen är poröst, på ett sätt som gör att jag misstänker att det kan finnas större fuktproblem än vad vi trodde efter besiktningen och att omdränering bör prioriteras.

Till detta kommer nu också att när vi nu kommer tillbaka till huset efter att varit bortresta över jul och nyår så märker vi en jordkällar-/potatisdoft i husets entréplan, särskilt i ett rum (kommer inte från källaren), som vi inte märkt tidigare. Vi är osäkra på om lukten är nytillkommen eller om vi inte tänkt på den förut. Då vi dock båda två tänkte på den precis nu när vi kom hem men ej märkt den tidigare så är det kanske sannolikt att den är ny?

Krypgrunden saknar helt ingång, finns enbart ett par små ventilationsluckor. Detta gör förstås att vi tyvärr inte kunnat inspektera grunden särskilt bra. Vi kan inte utesluta att det finns fuktproblem i
krypgrunden tänker jag.

Detta leder mig till följande funderingar och frågor:

1. Vi bör ordna med dränering runt den del av huset som har källare, men bör vi även ta hit någon fackman som kan kolla på källarväggarna? Kan det vara så att dessa behöver reparareas för att inte riskera konstruktionens hållfasthet?
2. Vi fick tips av besiktningsman att det vore klokast att ta upp en ingång till krypgrunden från källaren, istället för utifrån. Hur gör man detta? Bör man anlita någon? Det kommer som jag förstår det innebära att vi får ta upp ett hål i cementväggen i källaren, ganska nära källartaket då för att komma in i krypgrunden. Kanske bör ta hit en fackman för att försäkra sig om att detta ingrepp på källarväggen inte innebär någon risk för huset?
3. Vem anlitar man för att inspektera/åtgärda ingrepp/reparationer i källarvägg enligt ovanstående? Är det någon som känner till någon bra firma i Umeåtrakten? Brukar samma firmor som gör själva dräneringen kunna göra även sådant? Någon som har tips på dräneringsfirmor i Umeå?

Stort tack för genomläsningen av detta! Jag skulle vara mycket tacksam om någon hade tips och idéer. Bistår självklart med mer information om jag missat saker av vikt.

Mvh,
Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.