Hej
En fråga om översta foderbrädan. Osäker på om jag valde rätt forum.
Det finns idag ingen droppplåt och ingen fog i skarven mellan foderbrädan och panelen. Ska det vara en fog där? Bilden visar inte perfekt vinkel. Fasad med vitsprutad panel och två fönster inklusive foderbrädor, där översta foderbrädan saknar fog. Ingen droppplåt syns på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska vara ett överbleck, annars får ni foga ordentligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
Överbleck som ovanstående säger, fog är ingen hållbar lösning och kräver ständigt underhåll..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Hej
En fråga om översta foderbrädan. Osäker på om jag valde rätt forum.
Det finns idag ingen droppplåt och ingen fog i skarven mellan foderbrädan och panelen. Ska det vara en fog där? Bilden visar inte perfekt vinkel.[bild]
Tog lite bättre bilder.

Närbild av nymålad träpanel på ett hus, med fokus på detaljarbetet och ytskiktet. Trekantiga brädor är synliga och bakgrunden är suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Det lutar till o med inåt med panelfasningen, överbleck är absolut att rekomendera..
 
R Rejäl skrev:
Det lutar till o med inåt med panelfasningen, överbleck är absolut att rekomendera..
Tack, håller med men de instruktioner jag sett om hur man sätter överbleck ska de sättas in under panelen, det går inte inte i detta fall. Har jag sökt på fel ord för att hitta ur man sätter överbleck utanpå liggande panel?
 
R
Man sätter inte överbleck utanpå utan dom ska in bakom, finns inga genvägar om det ska hålla över tid..
 
Ska man vara helt ärlig så skulle det vara viktigare att få reda på hur det ser ut bakom översta fodret.
Går säkert göra en bra lösning i skarven mellan panelen och fönstret och sedan på med fodret igen.

Edit: går även att snesåga fodret 20 grader och sedan köra butyltätning.

Håller även med er andra om att det givetvis ska vara överbleck men går det inte så får vi hitta godtagbara lösningar 😀
 
Redigerat:
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ska man vara helt ärlig så skulle det vara viktigare att få reda på hur det ser ut bakom översta fodret.
Går säkert göra en bra lösning i skarven mellan panelen och fönstret och sedan på med fodret igen.

Edit: går även att snesåga fodret 20 grader och sedan köra butyltätning.

Håller även med er andra om att det givetvis ska vara överbleck men går det inte så får vi hitta godtagbara lösningar 😀
Intressant att detta inte är något som besiktningsmannen noterade innan vi köpte huset. :) Känns ju inte alls bra om det är dålig skick bakom. Värt att kolla upp.panelerna gungar en hel del inåt , en del färgsläpp. Alla fönster saknar denna plåt. Skumt..
 
R Rejäl skrev:
Man sätter inte överbleck utanpå utan dom ska in bakom, finns inga genvägar om det ska hålla över tid..
Nu köptes huset såhär för några år sedan, alla fönster är likadant och inget som besiktningsmannen påpekade. Konstigt. Finns dolda fel försäkring om det är så att det är skadat bakom, vet inte om det hjälper iofs. Men om plåt ska dit så måste översta brädan tas bort. Plåt tryckas in under panelen, brädan behöver vara smalare och spikas dit ? För med storleken brädan har nu kan en plåt inte sättas dit. Jag jag fattat det rätt ?
 
R
To66e To66e skrev:
Nu köptes huset såhär för några år sedan, alla fönster är likadant och inget som besiktningsmannen påpekade. Konstigt. Finns dolda fel försäkring om det är så att det är skadat bakom, vet inte om det hjälper iofs. Men om plåt ska dit så måste översta brädan tas bort. Plåt tryckas in under panelen, brädan behöver vara smalare och spikas dit ? För med storleken brädan har nu kan en plåt inte sättas dit. Jag jag fattat det rätt ?
Ja du behöver demontera det vågräta fodret och såga ur panelen så att du kan trä dit ett överbleck och sedan montera tillbaka fordret under blecket..
Är inte jättelätt att utföra men det går..

Något dolda fel är det knappast då du har kunnat se det på plats vi visningen..
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja du behöver demontera det vågräta fodret och såga ur panelen så att du kan trä dit ett överbleck och sedan montera tillbaka fordret under blecket..
Är inte jättelätt att utföra men det går..

Något dolda fel är det knappast då du har kunnat se det på plats vi visningen..
Sant inget dold fel krävs att man som husköpare ska kunna mycket bara. Tack för hjälpen med alla svar. Ännu mer att fundera över. Otur att man nyligen tvättade huset och spolade med en del vatten...
 
R
To66e To66e skrev:
Sant inget dold fel krävs att man som husköpare ska kunna mycket bara. Tack för hjälpen med alla svar. Ännu mer att fundera över. Otur att man nyligen tvättade huset och spolade med en del vatten...
Det är någ ingen fara att du tvättade fasaden, men det kommer på sikt att leda till problem med avsaknaden av överbleck men inget akut problem om man säger så…
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Gå upp på stege och plocka ner en foderbräda och se hur det ser ut bakom. Ta en bild och lägg upp här med 😀

Går å få bort på någon minut
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Om du googlar så finns det flera trådar här på byggshus där det är flera som kör utan överbleck. @KnockOnWood har det på hela sitt hus och han kan kanske berätta hur det funka hemma hos dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.