Hej!

Jag planerar att köpa en TS55:a och nu undrar jag varför/varför inte man ska ha variabelt varvtal. Vad är skillnad på modellerna i övrigt?

Har sett att det finns en modell med fast varvtal på 6000 rpm och en med variabelt mellan 2000 och 5200 rpm

Ska använda sågen till lite av varje, så variabel skärhastighet borde väl vara bättre eller?

/Jonas
 
Det är bra om man skall såga något annat än trä, tex Aluminium, takplåt, kanalplast, plexiglas. Dessutom har EBQ-versionen en elektronisk konstantvarvtalsfunktion som strävar efter att hålla inställt varvtal, även på maximalt inställt varvtal. Jag tror att även mjukstarten styrs av samma funktion.

Om du skall lägga så mycket pengar på en TS55, tycker jag att det verkar dumt att inte ta EBQ:n

I ärlighetens namn måste jag erkäna att jag aldrig kört min TS55:a på något annat än hastighet 6, eftersom jag hittills bara sågat i trä, MDF, OSB, spån, plyfa och någon bänkskiva. Mjukstarten är trevlig att ha.

När jag lägger om taket om något år, blir det sågning av Decra takplåt. Då blir hastighetsregleringen absolut nödvändig.
 
Reflektion:
Har själv aldrig använt något annat än fullfart på cirkelsågen (förvisso en Bosch) och ett skäl till att man aldrig kommit sig för att såga i andra saker i trä är att man ofta behöver andra klingor än dom man vanligen använder och då blir sågandet väldigt dyrt för hemmapularen. Sticksågen kanske duger och gör jobbet betydligt billigare.
 
Är inte riktigt säker men tror prisskillnaden ligger omkring 600 SEK och dte tycker jag absolut det är värt!

Som nämnts ovan medför EBQ bla. Mjukstart, Konstant Hastighet och Motorbroms.

Sågar du endast trä så kanske detta känns onödigt, men tycker själv att det är väldligt bra att ha.
Exempelvis kapade jag för ett tag sedan några plexi-skivor och dte var gott att kunna sänka hastigheten och klara det utan att behöva belasta glasmästaren :)
Har även sett exempel vid demo där man kapat betongplattor (!) men där går gräsen för min lilla skönhet :cool:
Känenr du att du har några hundringar mer så lägg dem på detta, tror inte du kommer bli besviken.


/elof
 
Tackar för tipsen.

Det blir nog en EBQ för mig...

/Jonas
 
jointen skrev:
Ett tips är att kolla in den på Verktygsboden. Har själv köpt en där! Billigast i Sverige?

[länk]
Följer det med en skena till den?? För om man kollar på festools hemsida så står det att den ska heta ebq plus fs men den heter bara ebq plus...

Levererar dom hem till dörren med budfirma eller hur går det till??
 
Japp, det är inklusive skena och de levererar till dörren med DHL.

Bara att slå till!  ;-)
 
Är det någon som testat att handla från Vertygsboden?

Det är ju ett väldigt lockande pris på TS55:an...

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Är det någon som testat att handla från Vertygsboden?
Inte via internet....men besöker ofta deras butik i Borås. Mycket trevlig och kompetent personal, och de har ett väldigt bra utbud.
Detta säger emellertid inget om servicen vid internetbeställning men de bör ske utan problem, annars skulle jag bli väldigt förvånad!

/elof
 
Som jag sa tidigare så har jag beställt därifrån! Funkade väldigt bra!
 
Jag köpte min TS55 där också, det funkade hyfsat bra. Sågen kom snabbt men de drog pengarna två gånger. Men det löste sig till slut och det var inte verktygbodens fel utan det var företaget de anlitar för betalningar som klantade till det. Men det var nog en engångsföreteelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.