Hej!

Är det någon yrkesman här som har praktisk erfarenhet av de fjärrbrytare som finns för eljo trend. Jag har använt dessa en gång och beställde en vippströmbrytare men fick en lustig tryckknapp med en liten grön diod i mitten. Den var svindyr och det vare sig jag eller de som skulle använda den fattade hur man skulle veta var man skulle trycka för att tända eller släcka. Men tydligen ska man trycka där uppe för att tända och där nere för att släcka. En vanlig tryckbrytare har ju en jämn fördelning, dvs det spelar ingen roll var på knappen du trycker, du får ändå effekt.

Nu behöver vi göra något liknande hemma hos oss, och jag kollade lite på www.smartahus.se där man saluför en sådan

http://www.smartahus.se/p_1505/connect-tryckknapp-1-vippa-trend.aspx

På bilden ser den ut som en vanlig 1-pol vippbrytare och det står även "vippa" i texten. Har någon använ dessa och kan bekräfta att det verkligen är en helt vanlig vippbrytare, fast med radiosändare.

Vet att det finns andra billigare märken, men denna måste passa i en trend flerfacksram.

Aktorpucken måste dessutom klara trappbrytning., men det antar jag är standard, tyckte mig se det på kopplingsschemat.

vänligen
Steve
 
Jag skulle nog gå på Eltakos trådlösa system istället som dessutom är batterifritt
 
Om du ska trappkoppla så finns det väl ingen anledning att ha en vippa?
Bättre med en enkel tryckknapp och togglande funktion hos pucken.
 
Hej!

Märker att jag måste förtydliga mig.

Ska installera en belysning i en trappa.

På nedervåningen sitter det idag vid trappan en 3facks ram eljo trend med diverse brytare för belysning. Denna har jag tänkt att utöka med en eljo connect sändare enligt länken ovan. Sändaren har ju inget djup så jag antar man bara sätter dit en 4 facksram och trycker in sändaren i det lediga facket så ser det ut precis som det är 4 riktiga dosor.


På övervåningen kommer jag att utöka en befintlig 2-facksram (trend) med en vanlig trappbrytare med en senildosa samt dra fk till aktorpucken som jag sätter i en kopplingsdosa. Lampan ansluts via en kulo som jag även den drar till aktorpucken. Detta går att göra snyggt tack vare en garderob.

De jag ska hjälpa är mycket noga med att det ska se ut som om det är riktigt gjort från början, dvs inga andra märken än just eljo trend.

Min undran var om det verkligen är en vippbrytare i länken ovan eller samma uschliga tryckknapp jag köpte till mitt eget hus en gång i tiden.

/Steve
 
Eltako har apparater som passar i Trend
 
Tack för tipset! DEras batterifria tryckknappar verkar vara avsedda för eljo trend ramar! Detta visste inte jag. De har riktigt trevliga produkter...

Kommer det att kännas någon skillnad mot en vanlig eljo trend vipp-brytare? Förmodligen inget man kommer att tänka på...

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.