A
Vi får på jobbet någon rabatt eller skatteavdeag eller hur det var på el-cykel.
Iaf är det en bra affär.
Så jag i går var jag i affären som vi bör beställa av och provkörde några olika. En vanlig, en hybrid och en vanlig som var lite mer som en racer.
Den vanliga cykeln var bra på alla sätt.

Men hybriden och speciellt racern var det problem med. Med de cyklade jag lätt över 25 km/h, men då la motorn av och i 30 km/h var cyklarna alldeles för trögtrampade.

Jag är en vältränad vardagcyklist och håller högre hastighet än nästan alla. De är ytterst sällan som någon cyklar om mig, på väg till jobbet. Men just en el-cykel hade varit bra för det är en del uppförsbackar på väg hem och ibland har handlat på vägen hem.

Har någon några förslag? En el-cykel som inte är alls är trögtrampad i 30-35 km/h och hjälpmotor i uppförsbackar?

Vi får köpa i annan affär också, men utan rabatt.

Eller så får jag hoppa det.
 
Om du inte får några bra förslag här så testa happyride.se , de brukar kunna allt om cyklar.
 
Jag upplever precis samma sak på morsans elcykel. För min del fungerar det bäst om jag bara tar det lugnt och cyklar i 24,5km/h. Man kan ju också trimma elcykeln rätt enkelt så hjälper den till upp i mycket högre hastigheter.
 
Det har varit så att de med motorn vid vevpartiet har varit mer lättrampade när man använder dem utan motohjälp, jämfört med de som har motorn i framnav eller baknav.
Jag vet tyvärr inte om det fortfarande är så, men om du inte redan gjort det så tycker jag du ska testa en elcykel med motorn vid vevpartiet. De brukar vara dyrare än de med motorn i ett nav.
 
Alla navmotorer i dag har frihjul. De bromsar inte över 25km/h.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
A
B b_hasse skrev:
Det har varit så att de med motorn vid vevpartiet har varit mer lättrampade när man använder dem utan motohjälp, jämfört med de som har motorn i framnav eller baknav.
Jag vet tyvärr inte om det fortfarande är så, men om du inte redan gjort det så tycker jag du ska testa en elcykel med motorn vid vevpartiet. De brukar vara dyrare än de med motorn i ett nav.
Två av dem hade motorn i vevpartiet. Märkte ingen skillnad direkt.

El-cyklar är nog mest för stadsbruk och om man cyklar mest kortare sträckor. Märkligt, för det är ju i uppförsbackarna det skulle vara riktigt bra att ha en hjälpmotor, inte att systemet "bromsar" cykeln på raksträckor och i nedförsbackar.
Eller har jag fattat fel?
Trim, är det typ lagligt? Menar alltså att jag förstår att man inte får göra det egentligen, men om det gör på rätt sätt så som jag vill ha en el-cykel. Kan det då spela någon roll i realiteten eftersom jag inte kommer att köra fortare än innan, förutom i uppförsbackar?
Få nog hoppa det annars.
 
Jag har inte upplevt att cykeln bromsar om man kör fortare än 25. Däremot är ju själva cykeln ganska tung, så när motorn inte hjälper till längre så blir det såklart mycket jobbigare.

Att trimma är olagligt. Motorn får bara driva upp till 25 km/h. Annars blir det en icke typgodkänd moped som bara får framföras på inhägnade banor. Det är ju lika olagligt att trimma en vanlig moped även om man har tänkt hålla sig inom hastighetsbegränsningarna.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Två av dem hade motorn i vevpartiet. Märkte ingen skillnad direkt.

El-cyklar är nog mest för stadsbruk och om man cyklar mest kortare sträckor. Märkligt, för det är ju i uppförsbackarna det skulle vara riktigt bra att ha en hjälpmotor, inte att systemet "bromsar" cykeln på raksträckor och i nedförsbackar.
Eller har jag fattat fel?
Trim, är det typ lagligt? Menar alltså att jag förstår att man inte får göra det egentligen, men om det gör på rätt sätt så som jag vill ha en el-cykel. Kan det då spela någon roll i realiteten eftersom jag inte kommer att köra fortare än innan, förutom i uppförsbackar?
Få nog hoppa det annars.
Jag skulle säga att framföra en cykel på cykelbana som inte är godkänd för det är den lägsta formen av överträdelse. Så länge du inte trimmar den till 60km/h, utan snarare 35, så skulle jag inte ha några moraliska betänkligheter. Det är typ på samma nivå som att byta till sommardäck för sent, eller ha dubbdäck på hornsgatan.:thinking:
 
  • Gilla
stilofunk
  • Laddar…
A
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag skulle säga att framföra en cykel på cykelbana som inte är godkänd för det är den lägsta formen av överträdelse. Så länge du inte trimmar den till 60km/h, utan snarare 35, så skulle jag inte ha några moraliska betänkligheter. Det är typ på samma nivå som att byta till sommardäck för sent, eller ha dubbdäck på hornsgatan.:thinking:
Super! Håller med. Jag är laglydig, men här blir det bara dumt eftersom el-cykeln tappar för mkt av ny tänkta nytta. Alla är ju inte gamla tanter med packväskor som skall handla och el-cykla i promenadfart.
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag skulle säga att framföra en cykel på cykelbana som inte är godkänd för det är den lägsta formen av överträdelse. Så länge du inte trimmar den till 60km/h, utan snarare 35, så skulle jag inte ha några moraliska betänkligheter. Det är typ på samma nivå som att byta till sommardäck för sent, eller ha dubbdäck på hornsgatan.:thinking:
De är inte så att cykeln bromsar som någon skrev, men när el-motorn kopplas ur vid 25 km/h så blir det för trögt att trampa om man skall hålla 30-35 km/h. Därför känns det som att cykeln bromsar.

Om man vill att det skall koppla ur vid 30 istället. Hur gör man? Borde inte vara några betänkligheter för jag ligger mellan 30-35 ändå när jag cyklar med vanlig cykel så det kommer inte att gå fortare ändå? Är det bara att byta ett drev kanske?
 
Redigerat:
Förmodligen mäter den hastigheten på hjulet, så att dreva om hjälper inte. Men testa att fråga på cykelbutiken om det går att programmera om den. Det mesta som är elektroniskt brukar ju gå att justera med rätt verktyg...
 
Magnus Filip skrev:
Om man vill att det skall koppla ur vid 30 istället. Hur gör man? Borde inte vara några betänkligheter för jag ligger mellan 30-35 ändå när jag cyklar med vanlig cykel så det kommer inte att gå fortare ändå? Är det bara att byta ett drev kanske?
Fast en elcykel är ju bra mycket tyngre än en vanlig, det blir allvarligare skador om du kör på någon i den hastigheten. Och ser man då att den är trimmad blir det inte roligt. Den blir en moped som inte får framföras på cykelbana om du trimmar den, och den ska också typgodkännas. Ett sådant typgodkännande kommer inte att gå igenom.
 
Nä, enklast är nog att se det som extra träning de gånger du trampar fortare än 25.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Nä, enklast är nog att se det som extra träning de gånger du trampar fortare än 25.
Ja, har kanske fel användningsområde för el-cykel?
De passar bäst runtomkring i centrum liksom el-sparkar antagligen.
Skall ta mig lite mer titt i andra affärer i veckan och se om jag blir klokare på dessa fordon, för nu är jag ganska frågande eftersom de är himla begränsade. Skall fråga för det är många som cyklar äver 25 km/h och vill de cykla långsammare på de sträckor där man kan cykla över 25??
Skall efter semestern kolla vad kollegorna säger och hur tänkt göra
 
A
Magnus Filip skrev:
Super! Håller med. Jag är laglydig, men här blir det bara dumt eftersom el-cykeln tappar för mkt av ny tänkta nytta. Alla är ju inte gamla tanter med packväskor som skall handla och el-cykla i promenadfart.

De är inte så att cykeln bromsar som någon skrev, men när el-motorn kopplas ur vid 25 km/h så blir det för trögt att trampa om man skall hålla 30-35 km/h. Därför känns det som att cykeln bromsar.

Om man vill att det skall koppla ur vid 30 istället. Hur gör man? Borde inte vara några betänkligheter för jag ligger mellan 30-35 ändå när jag cyklar med vanlig cykel så det kommer inte att gå fortare ändå? Är det bara att byta ett drev kanske?
Som sagt, har exakt samma "problem" med elcykel. Det finns små dosor man kopplar i styrboxen. Jag antar att man också kan fysiskt flytta hastighetsmätaren, men då blir avläsningen såklart fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.