Hej
Håller på att bygga en bod på 18 kvm där följande bastu skall ställas. Boden får isolering med ångspärr samt ventilation i form av två ventiler, en uppe och en nere i motsatta väggar.

Instruktionen för bastun innehåller inte ett ord om ventilering. Däremot finns en ventil i takdelen. Min fråga är om jag ska dra en egen kanal från den ventilen genom yttervägg?

Leverantören svarar att ventilationen sker genom att öppna bastudörren på glänt och ventilera ut i boden. Jag är inte helt övertygad om att det är bästa sättet. Det blir ju en hel del varmluft som ska ut. Möjligt att mina tankar här är helt obefogade men jag vill iallafall ställa en kontrollfråga till forumet innan jag fortsätter..

/Thomas
 
Ett par synpunkter, Bastu behöver ingen ångspärr. Är bara aktuellt i kommunala simhallar där bastun står på hela dagen. Det är normalt husets torraste rum fast din står ju ute.
Tilluft tas in under aggregatet och frånluften skickas ut via ventil monterad på en kanal diagonalt mot intaget. Kanalen mynnar i duschrummet. Om du sätter en ventil i ytterväggen så rasar det bara in kalluft där. Se Tylö som har utmärkta anvisningar för ventilation.

[url]http://www.tylo.se/Files.aspx?f_id=69416

http://www.tylo.se/ladda-ner[/URL]
 
Tack för svar.

Det är inte bastun utan boden som har ångspärr. Bastun är en fristående historia som monteras i boden...
 
Er det IR-bastu? står så i den linken... då fungerer inte "tylö-metoden" , i en sådan bastu tror jag inte du får bra sirkulation med ngt annat än mekanisk ventilation, men å andra sidan tror jag inte problemet är så stort heller i en IR-bastu.
Du kan ju modifiera så att det är en luftspalt under dörren och så har du denna ventilen i taket på bastun, då ska ventilationen vara god nog.

Seniorkonsult: Tylös instruktioner är omdiskuterade, och dessutom bara rekommenderade av just Tylö. Samma med ventilation. Enligt mig så ska ventilation göras så som aggregattilverkaren rekommenderar. Det är inte säkert tylös instruktioner fungerar lika bra med andra aggregat, tylö har ju relativt stor konvektion i sina ugnar (väldigt öppna) och är mest konstruerade för torrbastu verkar det som.
At bastu är husets torraste rum är också tveksamt. relativ fuktighet är låg, men luften innehåller en god del vatten på grund av sin höga temp. temperaturskillnad mot omgivande strukturer gör att denna fukten kondenserar lätt, t.ex mot yttre lag i en väggkonstruktion. I en torrbastu är problemet inte så stort, men så fort man kastar vatten är tom rel fuktighet ganska högt.
Alla som har bastat har sett kondensen på speglarna och glassytor i badrum og omklädningsrum utanför bastun.
Har också sett nog många fuktskadade bastun.
Poänget är: att bygga bastu med ångspärr skadar sällan, att bygga utan kan i många fall skada. Problemet är i ofte att kravet för ventilation i luftspalten utanför isolationen kan vara svårt att lösa tillfredsställande i en del tillfällen då är enda lösningen att minimera mängden fukt i konstrution i tillägg.

MVH
Sakke

MVH
Sakke
 
Den lilla fukten är inga problem. Om du sättr på en luftfuktare i bostaden och den slånger ut 2-3 l vatetten per dygn så behöver denb gå flers dygn inna det blir mätbart. Desuitom jan du ha enbart en panel utan isolering i enbastu och om bastun har 80 grader en timme så märks knappt temperaturhöjning på andra isidan av panelen.
Så fukt och temp är en överdrift förutom i en kommunal bastu som gåt kontinuerligt.
Ventilation via Tylö´s idé funkar förträfffligt för att byta luft i bastun enl min uppfattning. Det är inte aggregatet som styr fukt och temperatur.
 
att jämföra 2-3liter vatten i 300kubik luft i jämn temp mot kanske 0,5liter i 10kubik med 50 graders tempskillnad mot angränsande rum är väl som att jämföra äpplen med bananer. Dessutom er det ju inte den RELATIVA FUKTIGHETEN i % som är problemet, det är vatteninnehållet i luft som är 80C varmt.
Och det du beskriver är just det som är potentiellt problematisk , luften och strukturerna utanför basturummet har MYCKET lägre temp. och all luft som kommer ut av bastun kondenserar fort.
Så du har rätt , temp i sig är inte ett problem, det är tempgradienten genom väggen.

Ang. ventilation: en gång til; det mesta fungerar , bara man har en frånluftsventil högt upp på väggen. Just den lösningen som Tylö har, med ventil under ugnen fungerar bäst med just Tylö för att de har en mycket öppen uppbyggnad och hög genomströmning av luft (konvektion) många andra aggregat är relativt täta undertill och då är det inte säkert att just den placeringen av tilluft är optimal. Som jag sa, man ska följa aggregattilverkarens instruktioner.

Sist: sitat "Det är inte aggregatet som styr fukt och temperatur."
Detta var en ny teori. Den får du gärna förklara för mig. att få upp temp til 80 grader C går altså bra utan aggregat??? Fukten är jag med på , det styrs av den som kastar vatten på aggregatet. Däremot styrs VATTENINNEHÅLLET i luft av temperatur dvs indirekt av ugnen.
DVS Om relativ fuktighet är 25% både i badrum och bastu men badrummet är 30 C och bastun 80 C så innehåller luften i bastun mkt mera vatten trots samma %

Men är delvis enig i at det behöver inte att vara ett problem i en vanlig familjbastu, dock varierar det ganska stort hur ofta och hur fuktigt man badar.

MVH
Sakke
 
Redigerat:
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Citatet "Det är inte aggregatet som styr fukt och temperatur." I övrigt en fånig kommentar av drsakke. Hänvisar till kommentaren att den ventilationen endast fungerar med Tylö vilket är en märklig kommentar. Med detta avser jag aggregatet. Den fukt som avges vid våtbastubadet släpper man ut i lägenheten/huset varvis den genast blandar sig med rumsluften då vi alltid har för torr luft inomhus. Åtgärden är endast hälsosam och orsakar inga skador.
 
Redigerat:
drsakke; citat "att jämföra 2-3liter vatten i 300kubik luft i jämn temp mot kanske 0,5liter" det jag talar om 2-3 l vatten per dygn handlar om ett rum inte ett hus. Min son hade krupp så vi har testat detta. F ö står det väl ingenstans om ir-bastu?
 
"I övrigt en fånig kommentar av drsakke. Hänvisar till kommentaren att den ventilationen endast fungerar med Tylö vilket är en märklig kommentar. Med detta avser jag aggregatet"
Och du tycker inte att din egen formulering var lite rolig?? det tyckte jag, lätt ironi....

Du bör läsa kommentaren min en gång till. Det är inget fånigt med kommentaren. Jag hänvisar till att ALLA bastutillverkare har sina egna instruktioner anpassade till aggregatets konstruktion. Att blint använda sig av EN instruktion på allt är inte nödvändigtvis OPTIMALT. sa också att det mesta fungerar bara man har frånluft högt.
Försökte förklara detta med bland annat hur Tylö konstruerar sina aggregat med MYCKET öppen struktur och lite sten. Denna typen av konstruktion skapar kraftig konvektion, så att aggregatet " suger" luft underifrån, ungefär som en kraftig elektrisk värmeelement i vanliga rum.
Min förra aggregat var HELO "pikkutonttu" som står på golvet och är fylld med 90-100kg sten i ca 90cm hög magasin med bara små avrinningshål i botten. HELO rekomenderade tilluft ÖVER stenmagasinet.
Det är detta jag försöker få fram. Vi vet inte vilken aggregat trådstartaren har tänkt sig så att säga att man skall följa Tylö instruktionen blir fel. Jag säger bara att man måste följa tillverkarens rekommendationer.

Och ja, den luften som blandar sig i rumluften är ju sällan problematisk, men fukten som tränger inn i konstruktionen kan vara det. har sett fuktskador i bastun. Allt beror på hur mycket och på vilket sätt bastun används. Vi vet ju inte hur alla bastar???

Klicka på länken i TS första post. Det som poppar fram är beskrivelser på två basturum med IR elementer, det var därför jag frågade vad han hade tänkt sig. Han har ju som sagt inte specifiserat vad han har tänkt.

MVH
Sakke
 
Redigerat:
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Och ja, jag är enig i att Tylös rekomendation på hur man bygger bastu funkar bra så länge det byggs som rum i rum eller frittstående i badrummet. Dog så fort spalten utanför isolationen inte är adekvat ventilerat så er det potentielt en riskkonstruktion. Det är därför jag brukar säga att ångspärr/folie inte skadar, speciellt då det inte är dyrt eller speciellt komplicerat att göra.

MVH
Sakke
 
"fånigheten" gällde om aggregat behövs. Jo det är förstås så att många har sina egna lösningar och om luften kommer över eller under så är det fortfarande på aggregatsidan och för vedeldade aggregat vill man ju ha in luften ovan det stora magasinet. Det jag mest menade är dels att den fukt som tillförs passerar ej trämaterialet på den korta tid som det gäller. Sedan var det inte aggregatet som frågan handlade om utan ventilation av rummet. Folie kan förstås vara en extra säkerhet. Vissa tillverkare säger också att ingen luftspalt skall finnas bakom panelen och att det i en källare fås rådet att placera bastun fritt från ev yttervägg.Om det beror på att läckagerisk kan finnas genom väggen eller ej vet jag ej.Om jag hade en fristående bastu utomhus med vedeldat aggregat skulle jag ta in luften via glest golv.
Jmf även ett fritidshus som står ouppvärmt på vintern och där ångtransport sker fram och tillbaka med risk för kondensering inne i väggarna.
 
Redigerat:
Som sagt fånigheten kommer av denna tilsynes helt lösa och oberoende sätning:
" Det är inte aggregatet som styr fukt och temperatur."
Tyckte bara den var ngt rolig. Förstår fortsatt inte vad du försökte säga med just detta....:confused:

Enig att frågan gällde ventilation, men försökte få fram att aggregatet har betydning för hur luften rör sig och vad är optimalt gällande tilluft. Ingen annat.

Det jag bygger mina argument på , är att det finns ett land i världen där det finns bastu i praktisk sett varje bostadsbyggnad, och där oberoende undersökelser är gjort runt fukt och bästa byggnadssätt av basturum. I detta land rekommenderas att basturum byggs ångtätt. Jag tänker att det måste finnas en grund till detta. Tylö har rekommenderat samma bygsätt sedan urminnes tider, men har inte presenterat ngn form av dokumentation trots att det har blivit efterfrågat.

Som sagt , det fungerar oftast bra med ventilation, bara frånluften är riktig plaserad och det finns öppning för tilluft.


MVH
Sakke
 
Aggregatets märke bestämmer ju förstås inte ventilation var min kommentar.
 
Enig, märke gör inte det, men konstruktionen kan bidra. T.ex vedeldat behöver inte annat än nog tilluft, men det är bra med frånluft som kan öppnas efter bad. Og at t.om bland elektriska aggregat finns skillnader på hur ventiler optimalt placeras.

Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.