Jag håller på att lägga en diffusionsbroms på vinden och funderar lite på hur jag ska göra på ett specifikt ställe.

Jag har tömt vinden på sågspån och sätter duken mellan takstolar men drar den inte runt och över idet fallet. Mot yttertakt har jag satt en masonit med luftspalt. Duken har sd-värde 18.

I kanten av innertaket sitter det en balk som takstolarna vilar på och där är det bara 15cm ut till masoniten och där tänker jag att det kan bli lite kallare än resten av konstruktionen. Det blir 40-45cm isolering ovanpå innertaket. På andra sidan balken (I garderoben med snedtaket) är planen att sänka taket minst till 45mm under balken för att öka på isoleringen.

Frågan är om ni tycker att jag ska dra diffussionsbromsen runt över balken och sen ner på andra sidan?

Jag ser risker med båda lösningarna egentligen. Utan diffussionsbromsen går det ut mer fukt i det området som är en risk i sig men fördelen är att den inte stannar på vägen och kan ventileras ut. Med duken så blir det tätade men fuktigheten i balken borde bli högre och med bara 15cm ut till yttertaket ser jag en risk med det också.
 
  • Takstol och isolering i ett oupplyst loftutrymme, med synliga träbjälkar och gröna konstruktionselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel linjeteckning som föreställer ett perspektiv, gjord med blå och röd penna på vitt papper mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.