Är det normalt att man ska behöva stryka/måla en vägg 8-10ggr för att det ska bli hyfsat?
Har nu målat väggen 5ggr och jag ser fortfarande tapeten bakom och spacklingen klart o tydligt.
Använder mig av Beckers färg ( Orange )
På väggen från början fanns en grön fototapet med gräs motiv.
Använder mig av en roller med mellanlång "ludd", rekommenderat av Bauhaus.
 
Beror nog mer på kulören ni valt.Dom sa inget i butiken där ni köpte färgen att den skulle täcka dåligt.
Mvh Lasse
 
Två gånger målade jag med Beckers vägfärg plus? Från Bauhaus. Det var iofs ganska neutralt underlag. Men vad menar du att du ser igenom? Pratar du om strukturen eller motivet på tapeten?
 
Det jag ser igenom tapeten är motivet! Tapeten är slät :)
Butiken sa att färgen hade en dålig täckförmåga... Betyder det att man måste måla 8-10ggr?
Hade tippat på 3-4 strykningar
 
Du skulle använt grundfärg så kanske det hade fungerat bättre.
Nu är det ju lite för sent för det.

Antagligen bara att måla på.
 
Varför köper man en färg när man i affären säger att den har dålig täckförmåga?
 
cecar33 skrev:
Varför köper man en färg när man i affären säger att den har dålig täckförmåga?
för att de inte sa det fören jag kom in o köpte andra burken färg!
Plus att jag ville ha just den kulören....
 
Det kan ju vara så illa att något i tapeten löser sig i färgen och så att säga tränger upp till ytan. Jag har förvisso aldrig varit med om det fenomenet när det gäller tapeter, men jag har en snygg matematisk uträkning på en vägg i källaren, där jag min vana trogen skrev på väggen när jag skulle räkna ut en vinkel. Normalt sett använder jag blyerts, men denna gång råkade det bli en märkpenna. Och hur många gånger jag än målar den väggen med latexfärg så dyker beräkningen upp efter en stund. Direkt jag målat så syns den inte...
Som sagt, långsökt att det skulle bli så med en tapet, men man vet ju aldrig. Det är ju för att skydda mot sådana fenomen som det finns spärrgrundfärger.
 
Om du ser spacklingen igenom har du inte spacklat bra nog, förmodligen skulle du bredspacklat hela väggen för att slippa det. Sen bör man använda en riktig grundfärg för att slippa det andra fenomenet, har aldrig nånsin behövt måla mer än 2 strykningar.
 
spacklingen är inte dåligt gjord! den är jämn o fin. Jag menade inte att man ser upphöjningar o sådant utan att spacklet lyser igenom färgen....
Dock har jag nu målat 6ggr och sakta men säkert blir det bättre! Blir iväg o köpa en tredje burk färg nu så kanske det räcker med den också... dvs 8-9 strykningar :)
 
Jag kan rekommendera den här färgen
ImageUploadedByByggahus.se1389608071.023008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En strykning behövde jag för att gå från vitt till dessa starka kulörer.

ImageUploadedByByggahus.se1389608082.905951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1389608092.120998.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag förutsätter att det är färgen som täcker dåligt så tycker jag du skall läsa på burken om hur mycket det skall gå åt samt om du fick råd i butik vid ditt första inköp.
Om det inte stämmer med verkligheten tycker jag du skall reklamera.
Det minsta de kan göra i så fall är att bjuda på den extra färg detta kostat.
Det skall absolut inte gå åt så många strykningar.
Jag misstänker att det är fel på underlaget och inte på färgen.
 
Kulörer såsom gul,orange, röd etc, brukar ha dålig täckning,brukar ibland stå på etiketten med brytreceptet/kulör namnet. 8-10 strykningar låter väldigt mycket, 3 max tycker jag, målar du för tunt ? Ett sätt är att måla vitt först, lättare att få täckning på så vis
 
Ja det var nog missen jag gjorde... dvs att inte grunda vitt först!
Har nu målat 7ggr och det ser ut som att jag behöver en eller absolut max 2 strykningar till :)
Jag tycker jag målar ganska tjock :) fast det kanske jag inte gör hehe.... När jag rollar så behöver jag inte alls trycka hårt eftersom jag har så pass mycket färg på rollern att det kommer gott om färg på väggen ändå :)



Martin321 skrev:
Kulörer såsom gul,orange, röd etc, brukar ha dålig täckning,brukar ibland stå på etiketten med brytreceptet/kulör namnet. 8-10 strykningar låter väldigt mycket, 3 max tycker jag, målar du för tunt ? Ett sätt är att måla vitt först, lättare att få täckning på så vis
 
Målade du direkt på en fototapet? Du drog inte bort det yttersta lagret på tapeten om jag förstår rätt?
Suger tapeten ens åt sig färgen etter flyter den bara runt på ytan på det glatta ytpappret?
 
  • Gilla
Laerma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.