Hej!

Jag har en fundering och undrar vad ni tror jag kan göra:

Jag har ett litet radhus från 80-talet med en gammal elpanna, Autoterm c200 från 1984. Nu har vi satt in en luft/luftvärmepump i huset (Luft/vatten eller bergvärme skulle inte löna sig).

Hur ska man på bästa sätt ställa in elpannan så att den drar så lite ström som möjligt? Just nu har jag satt rumstermostaten som sitter centralt placerad i hallen på ca 10 grader, det betyder att pannan inte skickar ut varmvatten till radiatorerna om luft/luftvärmepumpen gör sitt jobb bra.
Men pannan verkar ändå värma vattnet i pannan i och med att den värmer varmvattnet i varmvattenberedaren, temperaturmätaren på pannan arbetar mellan 30-65 grader ungefär och så går pannans varmvatten runt inne i pannan utan att skickas ut till radiatorerna, men det känns ändå onödigt att den håller på att värmer panndelens vatten, det kanske inte kan stängas av helt?
Cirkulationspumpen står på högsta hastighet, läge 3, så man känner på cirkulationspumpen att den är ordentligt varm på metallen, kan man sänka den till läge 2 iallafall utan fara?

Huset ligger i västra Stockholm och de senaste dagarna har vår energiförbrukning inklusive all hushållsel och all värme varit ungefär 20 kWh/dygn, är det normalt för ett 2-plans radhus på 96 kvm, treglasfönster och ftx-ventilation? 2 personer är vi som bor här utan barn, dagarna har varit 6-9 grader ute och på natten 2-6 grader. 19-20 grader inomhustemp.

Vet ej hur normalt tidigare förbrukning varit då tidigare ägarna eldat lite, men de har haft ca 12000 kwh per år förut inklusive all förbrukning.


Tacksam för svar!=)

Mvh
Magnus
 
Förresten, tar radiatorkretsen skada av att det inte cirkulerar vatten igenom systemet? Som det är nu så skickar ju växelventilen inget vatten genom radiatorerna eftersom innegivaren står på 10 grader. Radiatorerna har inga radiatortermostater ditsatta, kanske ska man skaffa det istället och höja innegivaren så att vatten går ut i radiatorkretsen? Just nuklarar ju luftvärmepumpen att värma hela huset, hur det blir i vinter vet jag inte. Luftvärmepumpen är en Daikin caldo 35.
 
Bumpar tråden då jag undrar över precis samma sak.
 
H Holcken skrev:
Bumpar tråden då jag undrar över precis samma sak.
Om du sätter termostatventiler på radiatorerna och höjer rumsgivaren så blir det som om du hade två rattar i bilen, man kan inte styra en sak med två villkor. Om termostatventilerna begränsar tidigare än rumsgivaren så kommer du aldrig att få något varmvatten. Höj rumsgivaren kanske en gång i veckan ca. en halv timme så att du får cirkulation i radiatrorsystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.