Jag behöver flytta på eldragningen i mitten till högra sidan pga att en dörr skall installeras mellan reglarna där fönstergluggarna är.

Är det lagligt att själv göra det? I o m att elen går genom reglarna behöver man koppla ur och sedan in dena blåa dosan när den fått sin nya placering.

En vägg under renovering med synliga stommar, isolering, eluttag och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusvägg med strömbrytare, eluttag, ledningar, spegel och del av trådhurts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Formellt nej.
 
Får och får, får är snälla djur vet vi som bor på landet. En samvetsfråga om kunskap finns.
 
Intressant dragning. Jag antar att allt är samma grupp. Du vill alltså ha ett infällt vägguttag på platsen för det utanpåliggande? Enklast borde i så fall vara att flytta den blå dosan dit och dra ett rör från strömbrytaren. Röret som nu går till den blå dosan kan du då ta bort helt. Som sagt är det något du formellt inte få göra själv.
 
A Avemo skrev:
Intressant dragning. Jag antar att allt är samma grupp. Du vill alltså ha ett infällt vägguttag på platsen för det utanpåliggande? Enklast borde i så fall vara att flytta den blå dosan dit och dra ett rör från strömbrytaren. Röret som nu går till den blå dosan kan du då ta bort helt. Som sagt är det något du formellt inte få göra själv.
Tänkte att uttaget som sitter där kan vara kvar. Ja jag tycker dragningen är konstig, onödigt att dra till mitten när allt ändå sitter mellan samma reglar på båda sidor av väggen.
 
Ska ta bort dosan och bara flytta den så är det ingen månresa. Dosan tas bort hel, genom att med en avbitare greppa spikarna vid regeln och bryta lite i taget på dom. med urkopplade ledningar kan du dra dom lätt, kanske kapa slangen med en kniv, passa ledningarna bara.
 
N Njudde skrev:
Tänkte att uttaget som sitter där kan vara kvar. Ja jag tycker dragningen är konstig, onödigt att dra till mitten när allt ändå sitter mellan samma reglar på båda sidor av väggen.
Det var just eftersom dragningen är konstig som jag tänkte att det blir snyggare att sätta dosan där uttaget nu är och byta det mot ett infällt än att sätta dosan bredvid uttaget och dra en kort kabelsnutt mellan. Men det går båda delarna. Eller skippa dosan och dra en utanpåliggande kabel upp till strömbrytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.