Hej. Jag har ingen vana vid kabelTVsystem, men mycket vana vid annan HF-teknik. Det du har på bilden borde vara en "avtappare", som i ditt fall, med 12.5 dB loss kan mata två förbrukare. OUT kan kopplas vidare till nästa avtappare som får marginellt mindre signal att dela ut. I ditt fall har du en terminering på OUT, det tyder på att varje lägenhet matas via egen kabel från nån central fördelare, i ett stjärnnät. Den signal som passerar ut på OUT termineras bort nu, så den kan du koppla till en ytterligare avtappare, vars OUT du terminerar istället.
Jag tror inte du behöver terminera ev. oanvända utgångar, isolationen mellan utgångarna blir 25dB.
Du behöver ju inte terminera uttag2 om du bara har en TV... detta arrangemang gör att förbrukarna inte "känner" varann.

Egentligen ska väl den tillagda avtapparen ha lite högre kopplingsgrad, för att signalerna till alla TV ska bli lika. Ska räkna: -12.5 dB = 1/18-del.  2/18-delar förbrukas alltså. 16/18-delar kvarstår = 90% (om inte någon ytterligare loss finns i avtapparen).  Då skall kopplingsgraden i avtappare2 vara (1/0.90)x(1/18) =  6.25% = 12 dB. Marginellt således. Motsvarar nån meter antennkabel till.
Observera att jag avrundat här&där ovan, men behållt decimalera i min räknedosa  ;)

Så mina svar på dina frågor blir ja på alla, utom den om terminering av oanvända utgångar.

Hoppas det var till nån hjälp.

Edit: fick slå ifrån smileys, då delar av mina formler omvandlades till käcka gubbar...
 
Den översta länken kan jag inte öppna, tyvärr.

En sån på clas ohlson (2-way splitter=fördelare) kan nog funka på en av dina befintliga utgångar. De två TV som matas från den får lite svagare signal (-4.5 dB ), vilket du troligen inte märker alls. De är billiga också, och finns i varje TV-butik/biltema/clas ohlson.

Fördelare kontra avtappare...
Fördelare skulle jag välja att kalla combiner;
den delar upp signalen i detta fall till två utgångar, med 4.5 dB loss. Anledningen att förlusten är större än 3 db (=halvering) är att man måste offra lite i kopplingen för att hålla impedanserna rätt. En 3-portscombiner för mätbruk tappar 6 (3+3) dB per utgång. I dessa fördelare
kan också signaler gå "åt alla håll", så i ditt fall får du en isolering mellan de två utgångarna med 9 dB.

En avtappare, kallar jag riktkopplare.
En riktkopplare har större övergångsförlust, typ 10-20 dB. Den bara "sniffar av" lite på signalen. En annan speciell egenskap är att den är "enkelriktad", så eventuella oönskade signaler från ansluten utrustning kan inte matas ut tillbaka i nätet och störa grannarna.
Detta är nog anledningen till att man väljer att bygga med sådana. Vidare kan man ta sig till med vad som helst i förbrukarändan utan att påverka resten av nätet, kortsluter du märker inte grannarna något, vilket det garanterat gör om nätet är byggt med splitters.
 
Vet ej vad dessa skruvar har för funktion.
Men bäst att köra efter principen "If it aint broken - dont fix it", eller på svenska, "funkar den så pilla inte" ;)
Bara å prova!
 
T
Det är jordskruvar för ev skyddsjord i antennsystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.