Mikael_L
En kompis ringde mig och hade någon liten fråga om någon inkoppling av UC.
Samtalet ifråga fick in mig själv på en sidofundering, som alltså inte riktigt hade med hans frågor att göra, på hur man lägger nolla och jord på matande centrals sida.

Så, jag lägger upp följande scenario.

En porslinssäkringscentral är matad TN-C (4-tråds) från mätarplats.
En 5-ledare är inkopplad i denna central och matar en UC med TN-S (5-tråd)

Fråga:
Ska både nolla och skyddsjord läggas direkt på PE-skenan i matande central.
Eller ska ska dom läggas åtskilda på resp PE-skena och noll-skena i HC?

Och frågan kanske möjligen kompliceras av två möjliga fall:
1. UC matas med 6mm2 direkt (parallellt) på fasledare in i HC.

2. UC matas med mindre kabelarea och därmed avsäkrat i HC.


(Och ett tredje fall, där jag själv inser svaret.
3. UC matas skyddad av JFB i HC
Men i detta fall måste givetvis PE+N-ledarna ligga på varsin skena.)
 
Fall 1: N och PE ansluts till PE(N)-skenan.

Fall 2: N och PE ansluts till respektive N- PE-skena, separationen är gjord i centralen och grupper med femledare från den ansluts som vanligt.
 
Mikael_L
Ja se där, jag anade att det möjligen skulle anslutas på olika vis i de där två olika fallen. ;)
 
En följdfråga som dyker upp hos en novis: Varför väljer man att lägga PE- och N-ledaren på huvudledningen till UC på PEN-ledaren i HC vid fall 1? Varför kan man inte hålla dem separerade? De tvingas man ju till tex om man vill installera en JFB i HC...
 
Huvudledningen till UC ligger utanför huvudbrytaren (HB) i HC i detta exempel - UC matas alltså direkt och HC's enda uppgift är att agera fördelningsplint.

Den oftast enda förekommande N-plint i denna typ av central (HC) tillhör grupperna som HC matar. Denna N-plint ska man kunna frånskilja från PE(N)-plinten för t.ex isolationsmätning. Eftersom kabeln (faserna) till UC inte bryts av HB i HC så vore det katastrofalt om N bröts till UC.

Du tänker nog mer på fall 2 och 3. Där är huvudledningen till HC inkopplad efter HB. Huvudledningen kan där ser som en vanlig grupp i HC.

För att förenkla, men också förvirra, kan man använda flera N-plintar i en central:

1. Dels en "inkommande" N-plint som antingen matas från PEN-skenan (vid TN-C) eller inkommande N (TN-S). Den får aldrig frånskiljas. Denna N-plint kan användas för utgående huvudledningar om man vill, och mata JFBer eller N-plintar i centralen.

2. En grupp-N-plint före JFBer. Den matas från plinten ovan och används för grupper i centralen som ska ligga utanför JFBerna. Kan även mata JFBer i centralen. Denna plint får därmed frånskiljas från plint 1, och får därmed aldrig använda för utgående huvudledningar som inte bryts av HB.

3. En eller flera JFB-N-plintar, en per JFB. Här utgår N-ledare till de grupper som skyddas av respektive JFB.

Man kan också tänka sig ett fall där man behöver avsäkra huvudledningen men fortfarande vill att den ska vara helt oberoende av HC. Jag tror att det fallet formellt handlar om en separat central bredvid HC, en liten central bestående endast av tre säkringar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej!
En fråga jag tycker passar här. Objektet ligger på landet.

Övergång frånTN-C till TN-S i en tydligt uppmärkt kapsling. Lämpligt?

Jag förmodar kopplingen på bilden inte är ok. ( Placering av utgående PE -N ledare).


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att se hur det är kopplat på bilden, men jag tror vi kan förutsätta att detta både är korrekt och föredömligt gjort.

Du har de tre faserna till höger (om man roterar bilden 90° åt höger), och inkommande PEN till PE-plint till vänster. Där finns en bygel över till en N-plint (med korrekt blå färg), som utgående TN-S-kabel tar sin nolla från. Dessutom matas centralen ovanför. Det finns inga avsäkrade gruppledningar från centralen ovanför som tar sin nolla från denna plint. Varje ledare, framför allt PEN, har sin egen skruvterminal oberoende av andra ledare. Korrekt?

Denna N-plint kan jämföras med plint 1 i mitt inlägg ovan.

I forna föreskrifter fanns krav på att uppdelning av TN-C till TN-S skulle göras i en kopplingsutrustning som tolkats vara en elcentral. Denna dosa kanske inte kan klassas inte som en sådan, men jag tycker det i detta fall då placeringen ser ut att vara lämplig.

EDIT: Du kanske menar att det där med att N-plinten inte får kunna frånskiljas kräver att det är en och samma plint som helt enkelt inte går att sära på. Nja, jag tror inte det. Vi får förutsätta att den elektriker som rotar i denna dosa förstår och inte klipper ledaren som byglar hur som helst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Tackar för svar Bo! Nu är jag lite visare :)
 
Tack för responsen Bo.

Bo.Siltberg skrev:
EDIT: Du kanske menar att det där med att N-plinten inte får kunna frånskiljas kräver att det är en och samma plint som helt enkelt inte går att sära på. Nja, jag tror inte det. Vi får förutsätta att den elektriker som rotar i denna dosa förstår och inte klipper ledaren som byglar hur som helst.
Precis. Nu blev det gjort på detta viset. Nån annan hade gjort det på ett annat sätt. Faktum kvarstår att man fortfarande måste ha en bygling mellan plintarna för att få plats med alla PEN/PE/N ledare.
Ibland vet man inte vad i ämnet djupt insatta personer hänger upp sig på,

Personligen ser jag inte något fel på mitt förfarande , då anläggningen i övrigt är lättöverskådlig.
 
Finns inget att säga om den lösningen och utförandet, mycket överskådligt, rymligt, rejält och prydligt
 
  • Gilla
ingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.