Vidarebefordrar en fråga från en kompis - någon som har haft samma problem?

"För några år sedan bytte jag panel på huset och bytte då även till slamfärg. Jag köpte gulockra och vit slamfärg från Gysinge och blandade så att jag fick en ljusare gul som på avstånd ser ut som den gula färgen som var på huset innan panelbytet. Nu har det tyvärr börjat komma mögelfläckar eller alger eller vad det nu är. Massvis med små svarta prickar som på håll ser ut som att fasaden är smutsig eller i alla fall inte nästan nymålad så som den ju är.

Har läst en del på olika håll om problem med mögliga fasader med moderna färger nu när gifter som bly och annat tagits bort från färgerna. Och då undrar jag om det i ljusa slamfärger funnits bly tidigare eller något annat. Det är ju zinkvitriol i idag, och det borde ha viss verkan mot mögel, men tydligen räcker det inte till.

Vad gör jag med min nästan nymålade men fula vägg? Enligt målartipsen på burkarna ska fasaden målas en andra gång efter minst 1 högst 5 år. Kan jag i samband med detta färglager nummer 2 göra något för att bli av med problemet? Tvätta första lager med något? Blanda i något i färgen till nästa lager? Vad? Mängd?

Jag frågade Gysinge om detta och fick informationen att receptet inte ändrats, det har inte funnits giftigare ämnen i slamfärgen förut och de gav mig rådet att tvätta fasaden med linoljasåpa och vatten innan nästa lager färg.

Mina tanker om detta råd är dels att det knappast ändrar förutsättningarna, efter några år ser troligen nästa färglager likadant ut. Dels så är min fasad närmare 350 kvadratmeter, så att hålla på med hink och såpvatten på hela den ytan det gör jag bara om det har långtidseffekt.

Goda råd och nyttiga erfarenheter tas tacksamt emot!"
 
Jag har samma problem på min fasad fast med alkydoljefärg. Jag har läst många spaltmeter text om ämnet och jag har tillslut bildat mig en egen uppfattning om problemet och varför det är så vanligt nu för tiden. Jag har inte själv forskat i ämnet, men man får ha egna teorier även om man inte forskat tror jag. :)

Jag tror till skillnad mot många andra att det inte är själva färgen som är problemet. Jag har sett att grova ytor verkar ha mer mögelangrepp än blanka plana ytor. Samma sak oavsett vilken färgtyp det är. Där trät är mättat och det bildats en yta är det renare än där trä fibrer bildar en skrovlig yta.

Det far hela tiden runt en massa partiklar i luften. Partiklarna fastnar på fasaden. Lättare på skrovliga ytor naturligtvis och de sitter sen kvar där. Mycket av skräpet är organiskt (pollen etc...) och kan därför mögla om rätt förhållande råder (temperatur över 7°C och luftfuktighet över 75%). En fasadtvätt är tillräckligt för att få bort partiklarna inkl möglet, men man ska tvätta noga. Om man målar över partiklarna & möglet kommer det snabbt tillbaks eftersom man inte dödar eller tar bort grogrunden för möglet.

Jag har ingen egen erfarenhet av slamfärg, men jag kan tänka mig att partiklar fastnar rätt enkelt eftersom färgen upplevs något sträv. Kanske inte direkt efter målning, men efter en viss tidsperiod.

Det har varit mycket prat om att färgtillverkarna tvingats ta bort bly och andra miljövidriga ämnen från färgerna och att det är detta som är orsaken till mögelproblemen. Andra påstår att det inte är färgerna utan det fuktiga klimatet och mildra vintrarna som inte lyckas ta kål på mögelsporerna. Jag tror att det är en kombination av detta plus att antal partiklar i luften ökar för varje år.

Frågan är om giftet som fanns i färgerna förr i tiden skulle klarat av att ta död på möglet som sitter i partiklar på fasaden, eller är det ändå så att möglet sitter i själva färgskiktet?

Färgaffärerna säljer hustvättmedel som aldrig förr så dom har ingen anledning att klaga. Kunder som klagar på mögel på fasaden tar dom med bakom disken och visar upp flaskor som det står "godis" på och blandar lika gladeligen i dessa medel i färgerna trots att det är förbjudet.

Hur ska man då bli av med problemet?
Att tvätta fasaden med inte så fullt miljövidriga tvättvätskor (men ändå inte helt ofarliga) vartenda vår är inget bra alternativ varken för miljön och för tvättaren.

Att använda färg med naturliga mögelgifter (funguider) är inte tillräckligt effektivt har jag upptäckt efter att jag målat med den finaste linoljefärgen och ändå fått mögelproblem. Jag hann dock aldrig måla täckskiktet som skulle se till att ytan inte förblev skrovlig, så jag har inte dömt ut färgen helt och hållet ännu.

Tyvärr har jag kommit fram till att det enda som troligtvis fungerar är att blanda gift i färgen och sen hålla fasaden ren genom att tvätta den vartannat/vart tredje år. Gift går att köpa lite enklare i Norge fortfarande eller hos vissa färgaffärer. Man kan kanske trösta sig med att även de gifter som går att köpa under disken idag troligtvis inte innehåller bly iallafall.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.