Hej,

jag har skickat in bygglovsansökan för ett förråd under mark med ingång från befintlig källare. Bor i ett område som är riksintresse och får därför inte bygga ut ovan jord. Från början hade SBK många invändningar men de har jag fått bort allteftersom (de som ej läst detaljplanen ordentligt).

Enda invändningen de nu har är att placeringen är mindre än 4,5m från tomtgräns. När förrådet är nedlagt under mark kommer ingenting att synas av det. Alltså ingen brandrisk, störande utsikt eller något annat.

Nu ska detta upp i byggnadsnämnden och jag söker fall där bygglov givits närmare än 4,5m more tomtgräns.

Syftet med detaljplanen för området är att bevara unik arkitektur och upplevelse av området. Då mitt underjordiska förråd ej kommer synas (inga ändrade marknivåer) så går inte byggnaden emot detaljplanen. Det står att byggnad ej får uppföras närmare än 4,5m mot tomt eller naturmark. Det jag hävdar är att detta endast gäller byggnader ovan jord.
Finns det någon som har tips som kan hjälpa mig?
Tack
 
Hej,
Jag har tyvärr ingen input att komma med. Däremot har jag ett liknande dilemma då jag vill bygga ut källarplanet under mark och har ett hus med planstridigt utgångsläge. Jag kommet med andra ord aldrig få något bygglov beviljat, även om det är enl plan. Min tanke är att det inte behövs bygglov för (ut)byggnad under mark? Hur har det gått med ditt bygglov? På vilken grund kräver sbk att du behöver bygglov? Skulle det inte räcka med godkännande från berörda grannar närmare än 4,5m?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.