Hej!
Funderar på att byta ut mina oljefyllda element. Har idag gamla Rettig Sarja series 8903, märkt 380 volt.


Letar efter nya element. Kollade därför närmare på hur många volt de gamla elementen är på samt antal trådar som går till elementet. Det går två trådar samt en jordkabel till elementen. Funderade därför över hur många volt som dessa två trådar har. Min multimeter svarade cirka 240 volt, vilket verkar rimligt.

Har multimeter för att utföra enklare reparationer på min bil. Så de flesta kan vara lugna, ska inte börja koppla starkström.

Min fråga hur har elementen kunnat värma upp ett gammalt torp i +20 år med bara 240 volt som är avsedd för 380 volt? Hur har det påverkat förbrukningen av ström.
 
  • En väggmonterad enhet med etikett och inställningar, sannolikt en radiator eller uppvärmningssystemskomponent. Made in Finland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Om man kör ett element för 400 V på 230 V så får man bara ut en tredjedel av värmeeffekten. En radiator på 1250 W ger således bara 420 W.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Hur har du mätt? Det borde vara ~400V mellan fastrådarna, och ~230V mellan vardera fas-jord.
Om det nu är två fastrådar.
 
G
J Josth skrev:
Hej! Om man kör ett element för 400 V på 230 V så får man bara ut en tredjedel av värmeeffekten. En radiator på 1250 W ger således bara 420 W.
Borde väl bli 57,5% av den ursprungligt tänkta effekten, det vill säga 718,75W ?

Men för att svara på den ursprungliga frågan, du har haft en klenare uppvärmning som även har förbrukat motsvarande mindre el. Dett bör inte ha varit ett problem så länge effekten klarade av att värma utrymmet, och radiatorerna hade en helt mekanisk styrning.
 
Redigerat:
G Gooli skrev:
Borde väl bli 57,5% av den ursprungligt tänkta effekten, det vill säga 718,75W ?
P=U*U/R
 
G
P=U*U/R
Jo, det stämmer nog, när jag tänker efter.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hur har du mätt? Det borde vara ~400V mellan fastrådarna, och ~230V mellan vardera fas-jord.
Om det nu är två fastrådar.
Tack för ditt svar. Jag har skrivit fel, är lite trött idag av någon anledning. Det var 238 volt (cirka) mellan jord och svart, 238 volt mellan jord och blå. När jag mätte mellan blå och svart så blev det inget utslag. Vad betyder detta?
 
Antingen så är det samma fas i både svart och blå, eller så är den ena bruten och "bakmatas" på något sätt.
Har elementet fungerat?
Finns det någon styrning någonstans, väggtermostat, "mjukel" nattsänkning, slavkopping eller liknande?
 
  • Gilla
Nyttkonto
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Antingen så är det samma fas i både svart och blå, eller så är den ena bruten och "bakmatas" på något sätt.
Har elementet fungerat?
Finns det någon styrning någonstans, väggtermostat, "mjukel" nattsänkning, slavkopping eller liknande?
Det finns ingen styrning mer än vredet på elementet. Kollade säkringarna och de är på 10 amp. Vad jag kunnat läsa mig till så borde det vara 230 volt då 380 volt kräver 16 amp. Vet dock inte om det är korrekt?
 
G
Är det anslutet med stickpropp vänd "fel" väg så att fas har blivit blå och nolla har blivit svart, och termostaten är frånslagen eller trasig, så kan man få dessa avläsningar.
 
G Gooli skrev:
Är det anslutet med stickpropp vänd "fel" väg så att fas har blivit blå och nolla har blivit svart, och termostaten är frånslagen eller trasig, så kan man få dessa avläsningar.
Det borde jag skrivit. Det är inte en stickpropp utan kopplingsdosa med genomskinlig plastlock.

Tillägg. Jag drar ur sladden för elementet och mäter på trådarna i "dosan".
 
Det behövs inte 16 A för att det ska vara 400(380)V, det är någon märkning av vad något tål att belastas med.
För att reda ut detta måste man följa trådarna bakåt mot centralen, vilket tarvar lite kunskap och erfarenhet.
Har elementet märkt 380V blivit "ordentligt varmt"? Ett 380 V element som bara får 230 V blir lite knappt fesljummet.
 
  • Gilla
Nyttkonto
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det behövs inte 16 A för att det ska vara 400(380)V, det är någon märkning av vad något tål att belastas med.
För att reda ut detta måste man följa trådarna bakåt mot centralen, vilket tarvar lite kunskap och erfarenhet.
Har elementet märkt 380V blivit "ordentligt varmt"? Ett 380 V element som bara får 230 V blir lite knappt fesljummet.
Ja, elementet blir ordentligt varmt. Var inget problem med värmen i december när det var -20 grader.
 
Ja då har du "tvåfas" 400V. Fortsatta undersökningar krävs.
 
  • Gilla
Nyttkonto
  • Laddar…
Var alla säkringar hela och på plats när du mätte? Om elementet blivit ordentligt varmt får vi utgå ifrån att det matats med 400V som det skall. Du har i så fall två säkringar till elementet. Mäter du 0V mellan fastrådarna så är en fas bruten. Om det finns fler element på samma grupp och dessa är påslagna så kommer du då fortfarande att mäta full fasspänning mot jord på båda fastrådarna.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.