Hej,

Jag satte upp mitt träningsredskap i källaren på väggen - märkte då att väggen inte var lika hård som jag hade hoppats på. Det var en aning poröst när jag borrade, kanske lättbetong? Jag vågar därför inte använda stången för träning utan att göra det litet mer stabilt. Jag vill därför höra om någon har input på följande lösning som jag tänkt:

Tänkte skruva + limma upp en 21mm konstruktionsplywood som jag hade hemma. Se bild. Sedan tänkte jag att fästena för stången ska skruvas in i både träet och lättbetongen.

Säger någons spontana tanke att detta kommer hålla, alternativt inte hålla?
 
  • En källarlokal med isolering, bjälklag, klädhängare och hängande tygband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
P Perrekk skrev:
Hej,

Jag satte upp mitt träningsredskap i källaren på väggen - märkte då att väggen inte var lika hård som jag hade hoppats på. Det var en aning poröst när jag borrade, kanske lättbetong? Jag vågar därför inte använda stången för träning utan att göra det litet mer stabilt. Jag vill därför höra om någon har input på följande lösning som jag tänkt:

Tänkte skruva + limma upp en 21mm konstruktionsplywood som jag hade hemma. Se bild. Sedan tänkte jag att fästena för stången ska skruvas in i både träet och lättbetongen.

Säger någons spontana tanke att detta kommer hålla, alternativt inte hålla?
Ja det blir bra stabilt med en 21mm plywood som du skruvlimmar in i lättbetongen, den kommer att fördela trycket och häv effekten av ditt träningsredskap..:
 
Vänd upp och ned för att även fästa i taket?
 
Blir ju ingen skillnad med plywood om du inte ens kan fästa de vanliga beslagen ordentligt. Hela paketet kommer att lossna istället. Limmet gör ingen nytta heller om väggen är porös som du skriver.
Du behöver använda gängstång fastsatt med ankarmassa för att vara på den säkra sidan.
 
R
Jag vill hävda att plywooden är bättre på att ta emot trycket i underkant av stallningen sedan är det viktigt att skruven/gängstängerna förankras väl igenom båda materialen…
 
Tack får synpunkter och lite olika input. Med risk för att få ”göra om och göra rätt”, så kanske jag lutar åt ändå att använda mig av ankarmassa. Tänkte att jag kunde pussla lite med det jag hade hemma men kanske bäst att köpa det ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.