Hej,

Det är så att vi tittat på ett hus med två renoverade badrum där rören går ner i golvet och så är golvbrunnarna inte bytta.

Det jag undrar ifall någon vet när det slutade vara tillåtet att föra rören genom golvet och när det var krav att byta gjutjärnsbrunnar. (kanske länk också)

Eventuellt får firman som renoverade badrummet fixa till bristerna. badrummen är renoverade 2012.
 
Åsa Lund
Vad gäller rör genom golvet är regelverket Säker Vatten. Har inte länk uppe i telefonen, tyvärr. Tror inte det var OK 2012.
 
Skillnad på nybyggnation och renovering. De kräver ju inte att man ska riva halva huset för att få rören ur väggen ist för golvet som det var innan. Då får man göra det bästa av situationen typ en klack. Om brunnen är äldre än 1990 måste den bytas.

https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar
 
Kravet att byta äldre golvbrunnar har funnits länge, osäker på hur länge, men iallafall hela 2000 talet.

Hur ligger badrummen? Ligger dessa i källare så är det inte säkert att felen är så allvarliga.
 
O
Jag har för mig att när det gäller golvbrunnarna kom väl kravet smygandes redan under -90 talet... Dock verkar det ha varit många undantag...
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.