Hej!

Är inte så flitig med att skriva här men läser mycket istället. Mycket intressanta samtal :) De flesta har väl inget bättre för sig såhär dagen före än att hänga på byggahusforumet? :p

Håller (fortfarande) på att renovera mitt hus och ska nu börja på det sista rummet som ska få en vedeldad köksspis så man kan laga mat även när strömmen gått. Jag snackade lite med sotaren när han var här sist och han sa att det var ok att dra ett spirorör fritt i rummet (om man bortser från det rent estetiska)
Röret skulle ha 30 cm avstånd till brännbart material uppåt och 10 cm åt de andra hållen när det gick ut igenom väggen.
Gäller det samma avstånd mot övriga ytor?
Det är fritt upp till nock bortsett från fyra grova bjälkar så det räknas som ett rum, hade röret gått igenom ett annat rum hade det tydligen blivit krångligare enligt sotaren.

Det är nära på en km till närmsta granne så jag tror inte någon berörs av att jag blåser luften åt sidan istället för upp genom taket.
Anledningen till att jag vill gå igenom väggen är enkel - eftersom jag gör arbetet själv så vill jag, som har en naturlig och sund inställning till höga höjder, inte vara på taket och jobba. Dessutom dumt att bryta tätskiktet nu när huset har fått ett nytt och fint tak.

Är det ok att använda en kanalfläkt? Ska den vara beskaffad på något speciellt sätt?
Förslag på en prisvärd modell? Behöver inte ha några speciella funktioner.
Köksfläktförslag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska jag avsluta röret på utsidan? Räcker det med ett skydd så det inte regnar och nät så smådjuren inte förirrar sig in i röret? (det hade de glömt i den andra köksfläkten, där var det tjockt av döda möss och matfett. Ick!)
 
Nja kanalfläkt är nog inte anpassad till dom temperaturer som du kan få tyvärr... Tror jag ialf, vad du behöver är en rökgasfläkt!
 
Jag fattar inte (som vanligt :confused: ).

Du skriver om en vedeldad köksspis, men jag ser ingen skorsten.
(För spiroröret är väl inte avsett för rökgaserna?)
I stället har du ritat en spisfläkt med en imkanal genom hela huset till motsatt gavel.
Är inte gaveln där spisen står en yttervägg?

Var är skorstenen? Den skall väl rimligen gå upp genom taket?
Varför inte dra imkanalen ut i gaveln där fläkten sitter.
En "vanlig" köksfläkt med integrerad fläktmotor borde vara enklast (och bäst).
 
Det är ju jag som ritar som en kratta. blushing.gif

Var inne i mina egna tankar och tänkte inte på hur otydligt det blev när jag glömde rita 2/3 av huset...
Vedspisen kommer anslutas till murstocken i väggen bakom, den biten har redan godkänts av sotaren.
Anledningen till att jag är nyfiken på en kanalfläkt är flera
De flesta fläktar på marknaden är antingen för fula eller dyra.
Bredvid vedspisen kommer jag i framtiden sätta en induktionshäll så man sommartid kan laga mat utan att värma upp hela rummet. En vanlig fläktkåpa blir för smal, spisen i sig är bredare än en vanlig spis.
Jag vill få bort motorljudet från huvudhöjd, tycker det är otroligt störigt ljud. Köksfläktförslag2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, man kan ju inte tänka på allt smile.gif

Men spisfläkt/spiskupetillverkarna har ju fläktar avsedda för fjärrmontage/takmontage.
Se till exempel här http://fjaraskupan.se/produkter/externa-flaktar/

Jag tror, med betoning på tror, att man skall ha en plåt under väggutloppet, så inte väggen impregneras med lättantändligt stekfett.

Fast jag undrar om inte en takgenomföring blir enklare.
Uppe vid nocken är det ju en rätt enkel affär.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.