Jag ska ta in en firma för att renovera badrummet. Ska ha spottar i taket och golvvärme. (På ena bilden ser man hur jag tänkte ha det)

1. Jag ska riva själv. Sen kommer firman och gör resten. Jag har en fråga om själva rivningen. Väggarna vet jag hur de ser ut med reglar och sånt. Men golvet då? Det är gjuten betongplatta under. Hur mycket av golvet tar man sönder? Är det reglat där på samma sätt som i väggarna?

2. Sen undrar jag gällande flyttning av toalett och dusch. Är det krångligt och dyrt att byta plats på toaletten om den är vägghängd nu men att jag vill ha den på motsatt vägg på golvet?

Hur är det med att byta placering på golvbrunnen? Är det också genomförbart utan att det kostar en förmögenhet extra?
 
  • Badrum med grönt handfat och toalett, duschkabin, spegel och hylla med förvaringslådor. Detaljer som matta, korg och barnpall syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av badrum med duschhörna, handfat med spegel, vägghängt skåp, toalett och toalettborste. Svarta golvplattor och vita väggplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
1. Det kan vara våtrumsmatta mer eller mindre direkt på betongplattan, alltså inget trä men kanske spacklat ovanpå betongen.

2. Ska man flytta avloppsrör i en betongplatta så får man bila rännor i betongplattan, lägga i nya rör och sen gjuta ny betong ovanpå. Det kan ta några dagar extra. Kostnaden pratar man lämpligen om med företaget som ska göra jobbet.

Det är bra att läsa igenom branschreglerna, BKR (kakel, klinkere), GVK (våtrumsmatta, -tapet), MVK (målade väggar) och Säker vatten (VVS) innan man kontaktar företagen så man vet vad som gäller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
1. Det kan vara våtrumsmatta mer eller mindre direkt på betongplattan, alltså inget trä men kanske spacklat ovanpå betongen.

2. Ska man flytta avloppsrör i en betongplatta så får man bila rännor i betongplattan, lägga i nya rör och sen gjuta ny betong ovanpå. Det kan ta några dagar extra. Kostnaden pratar man lämpligen om med företaget som ska göra jobbet.

Det är bra att läsa igenom branschreglerna, BKR (kakel, klinkere), GVK (våtrumsmatta, -tapet), MVK (målade väggar) och Säker vatten (VVS) innan man kontaktar företagen så man vet vad som gäller.
Behöver man alltså bila upp hela badrummet för att byta placering på toaletten?

En hantverkare som var här nu sa att badrummet kommer landa på 300k för allt. Det känns lite väl mycket för 5m2 badrum.
 
  • Ritning över en bostad med olika rum, inklusive badrum, sovrum, kök och garage, med markeringar för vatten- och avloppsledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man bilar inte upp hela badrumsgolvet utan en ränna där det nya avloppsröret ska gå. På något sätt måste ju röret komma fram till den nya toaletten.

Det är vanligt att själva jobbet med att renovera badrummet och kostnaden för betong, fix och annat som inte syns går på närmare 200 000 kr och sen tillkommer kakel, klinker, toalett, duschdörrar, handfat etc. Det blir billigare om man har våtrumsmatta på golvet och/eller väggarna, eller målar väggarna. Priset är i stort sett detsamma oavsett om badrummet är 2 kvm eller 8 kvm, i små rum tar det längre tid att jobba eftersom det är trångt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man bilar inte upp hela badrumsgolvet utan en ränna där det nya avloppsröret ska gå. På något sätt måste ju röret komma fram till den nya toaletten.

Det är vanligt att själva jobbet med att renovera badrummet och kostnaden för betong, fix och annat som inte syns går på närmare 200 000 kr och sen tillkommer kakel, klinker, toalett, duschdörrar, handfat etc. Det blir billigare om man har våtrumsmatta på golvet och/eller väggarna, eller målar väggarna. Priset är i stort sett detsamma oavsett om badrummet är 2 kvm eller 8 kvm, i små rum tar det längre tid att jobba eftersom det är trångt.
Det kostar inte 300 k för 5m2.
 
BirgitS
När du har frågat åtminstone 3 företag så vet du bättre vad kostnaden för just ditt badrum blir.
 
S
M Mjärn skrev:
Det kostar inte 300 k för 5m2.
Vad kostar det då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.