A
Hej inte bästa inte sämsta förståelsen om el osv.
Tänker dra en ny elanslutning till min ladugård och kommer ha igång 2 st apparater som drar 3250 Watt STYCK.
Tanken är att dem ska vara igång hela året dygnet runt utan några problem. Hur stor huvudsäkring kommer jag behöva för att det ska funka felfritt? Tack för svar!
 
Sittställning
Vad har du för huvudsäkring ?

Du måste uppge mer info, du har väl fler saker som ska dra ström i fastigheten ? Värme osv ?
 
A
Sittställning Forlowt skrev:
Vad har du för huvudsäkring ?

Du måste uppge mer info, du har väl fler saker som ska dra ström i fastigheten ? Värme osv ?
Nä bara dem och inget annat. Ska förtydliga att det är en helt ny elanslutning från elnätet. Alltså måste jag bestämma vilken huvudsäkring som passar.
 
Går dom på enfas, tvåfas eller trefas?
Om det är trefas är det Y- eller D-kopplat?
Är det ren resistiv last eller är det reaktiv last?

Enfas:
P=U*I
I=P/I
3250/230=14

Dom drar 14A styck om det är enfas.

Edit:
Trefas:
P=√3*U*I
I=P/(√3*U)
3250/(√3*400)=4,7

Dom drar 4,7A per fas, styck om det är trefas


Tvåfas:
P=U*I
I=P/U
3250/400=8

Dom drar 8A styck om det är tvåfas.
 
Redigerat:
A
Demmpa Demmpa skrev:
Går dom på enfas, tvåfas eller trefas?
Om det är trefas är det Y- eller D-kopplat?
Är det ren resistiv last eller är det reaktiv last?

Enfas:
P=U*I
I=P/I
3250/230=14

Dom drar 14A styck om det är enfas.

Edit:
Trefas:
P=√3*U*I
I=P/(√3*U)
3250/(√3*400)=4,7

Dom drar 4,7A per fas, styck om det är trefas


Tvåfas:
P=U*I
I=P/U
3250/400=8

Dom drar 8A styck om det är tvåfas.
Apparaterna är enfasiga. Alltså 230v om jag förstår det här rätt. Dem kör olika hårt beroende på temperatur och 3250W är nog i dem övre beräkningarna. Så då hade en 35a huvudsäkring funkat och lite till?
 
A Anonym Anonymsson skrev:
Apparaterna är enfasiga. Alltså 230v om jag förstår det här rätt. Dem kör olika hårt beroende på temperatur och 3250W är nog i dem övre beräkningarna. Så då hade en 35a huvudsäkring funkat och lite till?
Ja
 
Nej, det räcker med 16A.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Nej, det räcker med 16A.
Hade inte säkringar gått då? Det står att en 16A klarar ungefär 0-20 000 kWh per år men bara EN apparat kommer dra 28486kWh per år? Om jag räknat rätt.
 
Säkringen är enbart känslig för effekten. Du hänvisar till en grovtumregel för kopplingen mellan max effekt och hushållsförbrukning. Det ska du inte blanda in här.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Säkringen är enbart känslig för effekten. Du hänvisar till en grovtumregel för kopplingen mellan max effekt och hushållsförbrukning. Det ska du inte blanda in här.
Okej! Så maximalt effektuttag är det som spelar roll då? Vilket är 11 kW för 16A. Så då funkar det bra med 16A och om jag förstått rätt hade jag t o m kunnat ha 3 st "apparater" igång utan problem året om?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Lycka till med hembränningen!
 
jonas_da jonas_da skrev:
Lycka till med hembränningen!
Nuförtiden skulle man snarare gissa på några rejäla mining-riggar ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.