Hej!
I samband med renovering av vattenpump så ska ett gamalt trasigt motorskydd också bytas. Det känns ganska enkelt, men då jag inte är kunnig på el så vill jag vara HELT säker på att jag gör rätt.

Det är ju tre faser in och ut så att säga, och själva faserna är ju bara att byta rätt av.
Men som ni kan se på det gamla skyddet så är både jorden både in och ut skruvad nere i hörnet.
På det nya skyddet (oxå bild nedan), så är det väl helt enkelt bara att sätta uppe och nere på blecket till vänster, har jag förstått rätt då?
Sedan finns det ju även en ledare till som är oisolerad, som oxå är fäst vid jorden på gamla skyddet. Antar att detta är någon skärmning eller? Ska jag sätta denna likadant på det nya skyddet? Som jorden alltså, uppe o nere på blecket?

Och har jag tänkt rätt med att sätta skyddet på 3,75 A när motorn är 400 V och 1,5 kW?
TACK för er hjälp!
Gammalt skydd
Nytt skydd
 
Ja, du tänker rätt där, inga konstigheter.
Ungefärliga märkströmmar för 3-fas kortslutna trefasmotorer 1.5 kW
2-pol (3000 r/m) 3.2A
4-pol. (1500 r/m) 3.5 A
6-pol. (1000 r/m) 4.3 A
 
tommib
Den oisolerade ledaren är en sk. biledare som är kopplad till en metallisk skärm i kabeln. Vitsen med den är att ha ett lager skyddsjord längst ut i kabeln så att ett eventuellt kabelbrott med metalliskt verktyg (tänk råkar köra spaden rakt genom kabeln) alltid jordas mot skärmen och inte genom dig som håller i spaden. Det är helt enkelt ett extra skydd.
Vill man göra installationen lite snyggare kan man trä på genomskinlig krympslang över biledaren så att den inte kan komma i kontakt med något i kapslingen (det ska den inte kunna i alla fall, men det ser snyggare ut). Är man väldigt petig ska man inte använda gröngul tejp då biledaren inte är en skyddsjordledare i den bemärkelsen, men många gör nog det i alla fall...

Det har diskuterats mycket om man även kan använda skärmen/biledaren som funktionsjordning dvs skärmning mot störningar, huruvida det fungerar bra beror på många andra faktorer och är inte relevant här. Jag anser att det är lika bra att ansluta den i bägge ändar i hela sin längd (dvs sammanbunden med jord) och endast börja mickla med ensidiga anslutningar om man har stora problem av någon anledning...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Aja, då har jag lite bättre koll på hur funktionen är!
Då behåller jag även biledaren och sätter den tillsammans med jord uppe och nere i blecket.
Skönt att man tänkt lite rätt från början, även att det inte direkt va raketvetenskap :)
Tack som sjutton för era svar och intresse!
Chrille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.