När besiktningsmannen var här så nämnde han att det fanns lite mögel på vinden, men att det sannolikt skulle "torka ut / försvinna" under sommar-persioderna.

"Mikrobiell påväxt förekommer i begränsad omfattning, vilket bör kontrolleras regelbundet så att skadorna inte förvärras"


Jag kontrollerade idag och tog några bilder, men har svårt att tolka om detta är mögel eller ej.
Jag har bifogat några bilder, är detta mögel?

I så fall, har ni några bra tips på hur jag kan åtgärda detta? Tyvärr så är det väldigt omständigt att ta sig upp på vinden, bilderna är tagna genom en ventil på ca 1x1 decimeter.

Mörk och dammig vind med isolering mellan träbjälkar, svagt upplyst i ena hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme under hus med synliga träbjälkar och stolpar som stöder golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddig bild av en vind med träbjälkar och tegelstödpelare, dålig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme under en byggnad med stolpar och träbjälkar, suddig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underifrån bild på träbjälklag och stolpar i ett mörkt utrymme under ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimmig bild av ett husgrund med träbjälkar och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oskarp bild under en träkonstruktion, troligen ett hus, med träbjälkar och stödben i mörk omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk krypgrund under ett hus med träbjälkar och stödstolpar, belysning från ficklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo det är antagligen lite fuktigt periodvis men som sagt. Håll koll på det bara. Tror naturen sköter det där galant. Det vore skillnad om det växte okontrollerat, då är det alldeles för fuktigt. Om det bara är det där på många år så är det fuktigt ibland och så dör det ut osv osv....Det svarta som blir kvar är då bara kosmetiskt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Okej, tackar!
 
Jag tycker du bör kolla mer. Ta hjälp om det behövs. Tex fuktmätning, öka ventilationen, kolla yttertaket m fl åtgärder. Jag skulle inte lämna detta utan åtgärder
 
S snespikaren skrev:
Jag tycker du bör kolla mer. Ta hjälp om det behövs. Tex fuktmätning, öka ventilationen, kolla yttertaket m fl åtgärder. Jag skulle inte lämna detta utan åtgärder
Precis, bättre mota olle i grind.
 
Fast allt beror ju på hur lång tid detta har skett på? Har det varit lite svart sen huset byggdes -73 eller har det skett det senaste året?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.