Hej,
Jag har några frågor gällande matarkabel till undercentral.
Centralerna som sitter i vår källare och garage har blivit påbyggda under några decennier och jag planerar nu att riva ner allting och göra om det från grunden.

Efter mycket läsande om plåt vs. plast och billiga vs. dyra märken så gjorde jag som jag blev lärd för många år sen och körde på förmonterade plastcentraler från Hager, det blir alltid bra.

Dock så blev jag lite snål/lat när jag skulle byta matarkablar.
I dagsläget sitter där riktigt gamla EKKJ och hade det inte varit för att dom blir för korta pga. att jag flyttar placeringarna av undercentralerna så hade jag väl låtit dom sitta. Tanken var att byta dom emot N1XV-R men när jag stod med tumstocken och mätade ut längderna så kom jag på att jag har en 25m förlängningskabel liggande.
Mina frågor är nu:
Är det tillåtet att använda en gummikabel RDOE 5G6 för att mata undercentralerna?
Finns det risk för att gummit på kabeln torkar och går sönder?
Om ovanstående kabel inte är godkänd, kan jag då istället skarva befintliga matarkablar i huset?
Om ja, får man lov att skarva ihop EKKJ 4x6+6 med en N1XV-R 5G6?

Om inget av de ovanstående är godkänt så får man väl bita i det sura äpplet och beställa en 25m längd av N1XV-R 5G6 och byta allt. Dock hade det varit jäkligt skönt att slippa byta matningen hela vägen från huvudcentralen.
 
Nja, reglerna säger inte tvärt nej utan hänvisar till tillverkaren, och tillverkaren vill nog att RDOE ska användas till flyttbara maskiner. Kabelstandarden säger också att kopparledaren ska vara av olika utförande beroende på om det handlar om fast förläggning (-U,-R,-K) eller anslutningskabel (-F,-H). Så svaret är nej :( Gummikablar spricker förr eller senare, de har inte samma livslängd som PVC.

Att skarva EKKJ och N1XV går utmärkt om man har rätt skarvdon, hylsor och en bra presstång eller en lämplig plint. Det ska dock vara olika hylsor för den koncentriska ledare i EKKJ och de andra ledarna så en skruvplint blir nog bäst.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Tack för svaret!
Upptäckte just att tomtarna som har renoverat hallen har dolt matningarna i väggen. :(
Får matarkabeln lov att vara dold bakom ytbeklädnad eller måste jag gräva fram den?
Om den får lov att förbli dold så får det bli skarvning med skruvplint i källaren.
Är det ok att skarva med N1XV eller tycker du att det är bättre att jag köper mer EKKJ och skarvar med?
 
Redigerat:
Ja det finns inget hinder i reglerna mot dolda och oåtkomliga kablar så länge det inte är en säkerhetsrisk av något slag. Det finns inga regler som säger att ledningar måste gå att byta ut. Det finns gott om kablar i gamla hus som är en del av byggnaden, dvs det är oklart vad som byggdes först...

En dold kabel har dock en lägre belastningsförmåga som man kan behöva ta hänsyn till. Om kabeln har arean 6 mm² och din mätar/huvudsäkring är max 25 A så är det inga problem.

Skarvar du med skruvplint så är det helt ok att skarva på N1XV.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.