Hej.
Jag skulle behöva några råd från någon som är van att hantera byggnadsställningar i aluminium. Jag håller på att måla om mitt sutteränghus och på den ena gaveln måste jag upp till en ståhöjd på fem meter. Jag funderar på att hyra ställning på Cramo och då blir det 3 st. sektioner staplade på varann. Är det någon på detta forum som vet hur pass tunga delarna är. Misstänker att den översta måste jag ta hjälp med ett rep för att lyfta upp delarna och montera på sektion nummer två.
Klarar man det själv eller måste jag ta hjälp av någon.

Vänliga hälsningar
/Gunnar
 
  • Röd byggnad, tegel, träpanel, grönt gräs, grå stenplattor, cykel, delvis skugga, soligt, trädäck, luftventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Aluminiumställning för arbete, med plattformar, säkerhetsräcken, stag, vit bakgrund, textspecifikationer nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Målade likadana gavlar som du har, hyrde en skylift istället, betydligt enklare
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har rest en sådan själv utan hjälp. Men det känns rätt läskigt när man står högst upp och blanserar in gaveldelen i sina hål. I det läget har man ju inget räcke ännu, och ställningen skakar lite när mans står där.

Jag hyrde en skylift senast jag målade huset, del blev faktiskt ungefär samma pris som att hyra ställning.

Jag målade först söderfasaden en sommar, med ställning som jag höll på och flyttade under totalt nästan 2v. Året efter målade jag västerfasaden som är svår ur ställningssynpunkt, ca. 11m till nock och en balkong halvvägs upp. Då hyrde jag skylift och målade hela fasaden över en helg.

Yttterligare året efter hyrde jag skylift igen och målade öster och norrsidorna på en långhelg.

Skyliften är dyr per dag, men man målar 4 - 5 ggr snabbare. Och mycket lättare och roligare.

När jag dessutom hade skyliften passade jag på att spruta "grönfri" på taket för att få bort mossa.

Nu börjar det bli dags igen, tror det får bli nästa sommar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har rest en sådan själv utan hjälp. Men det känns rätt läskigt när man står högst upp och blanserar in gaveldelen i sina hål. I det läget har man ju inget räcke ännu, och ställningen skakar lite när mans står där.

Jag hyrde en skylift senast jag målade huset, del blev faktiskt ungefär samma pris som att hyra ställning.

Jag målade först söderfasaden en sommar, med ställning som jag höll på och flyttade under totalt nästan 2v. Året efter målade jag västerfasaden som är svår ur ställningssynpunkt, ca. 11m till nock och en balkong halvvägs upp. Då hyrde jag skylift och målade hela fasaden över en helg.

Yttterligare året efter hyrde jag skylift igen och målade öster och norrsidorna på en långhelg.

Skyliften är dyr per dag, men man målar 4 - 5 ggr snabbare. Och mycket lättare och roligare.

När jag dessutom hade skyliften passade jag på att spruta "grönfri" på taket för att få bort mossa.

Nu börjar det bli dags igen, tror det får bli nästa sommar.
Vad gör att det går 4-5 gånger snabbare med penseldragen om man står i en skylift jämfört med på en ställning? Eller räknar du in tiden att sätta upp och ta ner ställningen?
 
C
Man klarar det själv om man monterar den med "rätt" metod.
Men så klart smidigare om man är två. Gör du allt i rätt ordning är det bara skyddsräckena som inte (enkelt) kan monteras från underliggande färdigbyggda bomplan.
 
S Skandiamannen skrev:
Målade likadana gavlar som du har, hyrde en skylift istället, betydligt enklare
Stort tack för ditt svar. Ja, det får nog bli en skylift med drift på hjulen men jag måste först kolla vilken lutning jag har från framsidan på huset där vägen går och ner till platsen där fotot är taget. Enligt en uthyrare på nätet som jag hittade fick lutningen vara max 1:4
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har rest en sådan själv utan hjälp. Men det känns rätt läskigt när man står högst upp och blanserar in gaveldelen i sina hål. I det läget har man ju inget räcke ännu, och ställningen skakar lite när mans står där.

Jag hyrde en skylift senast jag målade huset, del blev faktiskt ungefär samma pris som att hyra ställning.

Jag målade först söderfasaden en sommar, med ställning som jag höll på och flyttade under totalt nästan 2v. Året efter målade jag västerfasaden som är svår ur ställningssynpunkt, ca. 11m till nock och en balkong halvvägs upp. Då hyrde jag skylift och målade hela fasaden över en helg.

Yttterligare året efter hyrde jag skylift igen och målade öster och norrsidorna på en långhelg.

Skyliften är dyr per dag, men man målar 4 - 5 ggr snabbare. Och mycket lättare och roligare.

När jag dessutom hade skyliften passade jag på att spruta "grönfri" på taket för att få bort mossa.

Nu börjar det bli dags igen, tror det får bli nästa sommar.
H hempularen skrev:
Jag har rest en sådan själv utan hjälp. Men det känns rätt läskigt när man står högst upp och blanserar in gaveldelen i sina hål. I det läget har man ju inget räcke ännu, och ställningen skakar lite när mans står där.

Jag hyrde en skylift senast jag målade huset, del blev faktiskt ungefär samma pris som att hyra ställning.

Jag målade först söderfasaden en sommar, med ställning som jag höll på och flyttade under totalt nästan 2v. Året efter målade jag västerfasaden som är svår ur ställningssynpunkt, ca. 11m till nock och en balkong halvvägs upp. Då hyrde jag skylift och målade hela fasaden över en helg.

Yttterligare året efter hyrde jag skylift igen och målade öster och norrsidorna på en långhelg.

Skyliften är dyr per dag, men man målar 4 - 5 ggr snabbare. Och mycket lättare och roligare.

När jag dessutom hade skyliften passade jag på att spruta "grönfri" på taket för att få bort mossa.

Nu börjar det bli dags igen, tror det får bli nästa sommar.
Stort tack för ditt svar. Ja, det får nog bli en skylift med drift på hjulen men jag måste först kolla vilken lutning jag har från framsidan på huset där vägen går och ner till platsen där fotot är taget. Enligt en uthyrare på nätet som jag hittade fick lutningen vara max 1:4
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.