Hej,
Jag har köpt en vägglampa som från Flos. Jag har sedan tidigare redan Plejd inkopplat på uttaget och ska nu koppla in lampan. Men så fastnar jag på att instruktionen säger att en rosa och lila kabel ska kopplas in i sektion B för att få dimmer (se instruktion).

Jag vet inte vad detta skulle vara för kablar. Någon som vet om de ens behövs? Jag har ju tidigare redan dimmerfunktion genom Plejd.

Tror ni det räcker med sektion A vilket är de ”vanliga” färgerna.

Tack på förhand
 
  • Elektrisk anslutningsguide för enhet, switch- och dimmarlägen, flerspråkig text (italienska, engelska, tyska), belysningsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plejd har många modeller. Jag antar att det är en DIM-01 du har? Du behöver CTR-01.

Lampan är inte dimbar i traditionell mening. Den har en inbyggd dimmer som styrs utifrån med 0-10 V. Så det krävs två nya trådar mellan CTR-01 och lampan.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Plejd har många modeller. Jag antar att det är en DIM-01 du har? Du behöver CTR-01.

Lampan är inte dimbar i traditionell mening. Den har en inbyggd dimmer som styrs utifrån med 0-10 V. Så det krävs två nya trådar mellan CTR-01 och lampan.
Ok tack. Idag sitter det en Dim02. Har även utelampa vi samma puck. Skulle den Dim02 funka eller behöver det vara en CTR01?

Om det behöver vara CTR01 så får jag helt enkelt be en elektriker dra nödvändiga trådar mellan en ny puck och lampan.

Tack igen
 
Inte heller DIM-02 går bra. Både DIM-01 och DIM-02 är traditionella dimmers som klipper bort en del av sinuskurvan på 230 V-spänningen till lampan för att sänka energin. Det fungerar bara om lampan är dimbar på detta gamla sätt. Men denna gamla teknik fungerar allmänt dåligt med dagens moderna ljuskällor.

Denna lampa försöker ta ett kliv till en modernare värld med en dimmerfunktion som garanterat fungerar, 0-10 V. Om du tittar i Plejds sortiment så är det endast CTR-01 som har en utgång för 0-10 V.

Men det kräver som sagt två extra trådar. Men då pucken är trådlös kan den placeras så nära lampan som möjligt, kanske i samma dosa som lampan är ansluten i?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte heller DIM-02 går bra. Både DIM-01 och DIM-02 är traditionella dimmers som klipper bort en del av sinuskurvan på 230 V-spänningen till lampan för att sänka energin. Det fungerar bara om lampan är dimbar på detta gamla sätt. Men denna gamla teknik fungerar allmänt dåligt med dagens moderna ljuskällor.

Denna lampa försöker ta ett kliv till en modernare värld med en dimmerfunktion som garanterat fungerar, 0-10 V. Om du tittar i Plejds sortiment så är det endast CTR-01 som har en utgång för 0-10 V.

Men det kräver som sagt två extra trådar. Men då pucken är trådlös kan den placeras så nära lampan som möjligt, kanske i samma dosa som lampan är ansluten i?
Stort tack för tydlig förklaring. Jag får kolla med elektrikern var den nya pucken går att placera. Men det ska nog finnas någon plats att placera den i anslutning till vägglampan.

Tack återigen
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.