Hej,

Är det cirkulationspumpen som bilden visar? Jag tänkte kolla vad den var inställd på l, ll, el lll men ingen av dom lyser ju? Eller är det tull höger som visar att den är uppställd på max?tänkte isf prova att sänka ett snäpp för att se om radiatorerna slutar låta. Men fattar inte var man vrider?
 
  • Grundfos cirkulationspump Alpha2L med powerindikator tänd och inställningsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump märkt "GRUNDFOS ALPHA2", inga indikatorljus tända, justeringsreglage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är den ena cirkulationspumpen (F750 har två). Prova tryck upprepade gånger på den ljusgrå "knappen" med piltecknet på så ska den ändra driftläge.
 
J Josth skrev:
Ja det är den ena cirkulationspumpen (F750 har två). Prova tryck upprepade gånger på den ljusgrå "knappen" med piltecknet på så ska den ändra driftläge.
Aha ok, vart sitter den andra då och har de olika funktion? Hur ser jag vad den är inställd på för nivå nu?
 
Den andra sitter inne till vänster och den styrs av styrsystemet, inget manuellt. Den på bilden är för värmen primärt, inte varmvattnet. Nu står den på högsta läget men man behöver läsa manualen också för att se vilka funktioner den har exakt. Finns t.ex. "konstant varvtal" och "konstant tryck" m.fl.
 
J Josth skrev:
Den andra sitter inne till vänster och den styrs av styrsystemet, inget manuellt. Den på bilden är för värmen primärt, inte varmvattnet. Nu står den på högsta läget men man behöver läsa manualen också för att se vilka funktioner den har exakt. Finns t.ex. "konstant varvtal" och "konstant tryck" m.fl.
Ok ursäkta en nybörjare men vad betyder konstant varvtal och konstant tryck? Är det ok att sänka ett snäpp för att se om elementen tystnar? Eller ska jag låta bli att pilla.
 
Så här står det om den cirkulationspumpen i manualen:

"Du ställer in hastigheten på värmebärarpump 2 (GP6) med hjälp av strömställaren (GP6-SF4) på pumpen. Välj hastighet I, II eller III. Du ser vald hastighet till vänster ovanför strömställaren. Displayen till höger ovanför strömställaren ska vara helt släckt."

Läge I, II eller III måste vara olika varvtal. Välj lägsta varvtal som ger tillräcklig värme.
 
J Josth skrev:
Så här står det om den cirkulationspumpen i manualen:

"Du ställer in hastigheten på värmebärarpump 2 (GP6) med hjälp av strömställaren (GP6-SF4) på pumpen. Välj hastighet I, II eller III. Du ser vald hastighet till vänster ovanför strömställaren. Displayen till höger ovanför strömställaren ska vara helt släckt."

Läge I, II eller III måste vara olika varvtal. Välj lägsta varvtal som ger tillräcklig värme.
Men till höger på min bild lyser det väl? Usch tycker detta är svårt kanske lika bra att vänta på teknikern som kommer 17/9.
Du nämnde varvtal men går det att ställa in på pumpen också? Ska läsa manualen idag.

Men en fråga är det normalt att det bara är 19 grader inne såhär på morgonen när det har varit rätt kyligt på natten?
Jag vet liksom inte vad jag ska förvänta mig. Har bott i lägenhet hela mitt liv. Tycker det är kallt!
 
Ja det lyser till höger på din bild och det skall det alltså inte göra. Det ska lysa till vänster "II" eller "I" borde räcka. Tycker man det är för kallt inne ska man höja värmekurvan. Gör man kurvan brantare blir det varmare inne när det blir mer kallt ute. Höjer/parallellförskjuter man kurvan uppåt blir det varmare inne oavsett vilken utetemperatur det är. Vänta minst ett dygn, gärna två, för att känna om det blev önskad effekt. Värmesystem är tröga. Står i manualen mer i detalj hur kurvan justeras. Meny 1.1 om jag minns rätt(?).
 
J Josth skrev:
Ja det lyser till höger på din bild och det skall det alltså inte göra. Det ska lysa till vänster "II" eller "I" borde räcka. Tycker man det är för kallt inne ska man höja värmekurvan. Gör man kurvan brantare blir det varmare inne när det blir mer kallt ute. Höjer/parallellförskjuter man kurvan uppåt blir det varmare inne oavsett vilken utetemperatur det är. Vänta minst ett dygn, gärna två, för att känna om det blev önskad effekt. Värmesystem är tröga. Står i manualen mer i detalj hur kurvan justeras. Meny 1.1 om jag minns rätt(?).
Hmm ok vet du vad det kan bero på att det lyser för det inte ska och varför det är svart där det bör lysa?
Jag vågar inte pilla på värmekurvorna innan teknikern kommer eftersom. Systemet ska vara inställt efter husets förutsättningar sant klimatet dör vi bor. Är rädd att förstöra något
 
Någon som inte vet hur det ska vara inställt måste ha tryckt på inställningsknappen. Tryck du så det blir I eller II som lyser istället.

Det är bättre du provar att ändra och lära dig nu så kan teknikern rätta till det den 17/9 om det blev helt fel. Du behöver ju lära dig och det är inte alls säkert att det som står i manualen om värmekurvan stämmer med ert hus. Enligt manualen skulle jag t.ex. ha kurva 10 med förskjutning -2 men har nu kurva 7 förskjutning 0 som jag tycker ger jämn värme i detta hus. Viktigt att alla termostaterna står öppna/max när man justerar värmekurvan. Sedan kan eventuellt behöva justera ner termostaterna i sovrummen (men inte fler) om det skulle bli för varmt där.
 
J Josth skrev:
Någon som inte vet hur det ska vara inställt måste ha tryckt på inställningsknappen. Tryck du så det blir I eller II som lyser istället.

Det är bättre du provar att ändra och lära dig nu så kan teknikern rätta till det den 17/9 om det blev helt fel. Du behöver ju lära dig och det är inte alls säkert att det som står i manualen om värmekurvan stämmer med ert hus. Enligt manualen skulle jag t.ex. ha kurva 10 med förskjutning -2 men har nu kurva 7 förskjutning 0 som jag tycker ger jämn värme i detta hus. Viktigt att alla termostaterna står öppna/max när man justerar värmekurvan. Sedan kan eventuellt behöva justera ner termostaterna i sovrummen (men inte fler) om det skulle bli för varmt där.
När du säger termostat menar du på elementen då eller dom som reglerar golvvärmen.

Jag kan trycka på pumpen men fattar inte riktigt vad jag vill uppnå? Hur ska det se ut när det är rätt? Ska denna del alltså inte lysa men det ska lysa på motsatt sida?
 
  • Grundfos cirkulationspump med grön lysdiod indikerar påslaget tillstånd, röd markering vid annan del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Någon som inte vet hur det ska vara inställt måste ha tryckt på inställningsknappen. Tryck du så det blir I eller II som lyser istället.

Det är bättre du provar att ändra och lära dig nu så kan teknikern rätta till det den 17/9 om det blev helt fel. Du behöver ju lära dig och det är inte alls säkert att det som står i manualen om värmekurvan stämmer med ert hus. Enligt manualen skulle jag t.ex. ha kurva 10 med förskjutning -2 men har nu kurva 7 förskjutning 0 som jag tycker ger jämn värme i detta hus. Viktigt att alla termostaterna står öppna/max när man justerar värmekurvan. Sedan kan eventuellt behöva justera ner termostaterna i sovrummen (men inte fler) om det skulle bli för varmt där.
För att ändra värmekurvan måste jag väl också in och ändra på "c" och "p" på evr-centralen? Jag har ju ingen aning om hur mycket man ska ställa det. Som det ser ut nu verkar det vara grundinställning 1,5 på c och +4 på p
 
J Josth skrev:
Någon som inte vet hur det ska vara inställt måste ha tryckt på inställningsknappen. Tryck du så det blir I eller II som lyser istället.

Det är bättre du provar att ändra och lära dig nu så kan teknikern rätta till det den 17/9 om det blev helt fel. Du behöver ju lära dig och det är inte alls säkert att det som står i manualen om värmekurvan stämmer med ert hus. Enligt manualen skulle jag t.ex. ha kurva 10 med förskjutning -2 men har nu kurva 7 förskjutning 0 som jag tycker ger jämn värme i detta hus. Viktigt att alla termostaterna står öppna/max när man justerar värmekurvan. Sedan kan eventuellt behöva justera ner termostaterna i sovrummen (men inte fler) om det skulle bli för varmt där.
Tada:rofl: men vad händer nu när jag sänkt?:thinking: vad gör det för skillnad och varför kam den inte stå på 3? Så många frågor
 
  • Grundfos cirkulationspump display visar inställningar och "Power On" med grön belyst text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att du äntligen lyckades trycka på knappen. Om cirkulationspumpen står för högt kan det skapa ljud i rören och radiatorerna och det går åt mer el. Räcker nog med I eller II men det får man prova på vintern när det är kallt ute.

Ok, ja det är ett problem om man har dubbla styrsystem som konkurrerar med varandra. Elände. Allting på golvvärmen borde stå på max och sedan reglerar man värmen i huset med inställningarna på värmepumpen.
 
J Josth skrev:
Bra att du äntligen lyckades trycka på knappen. Om cirkulationspumpen står för högt kan det skapa ljud i rören och radiatorerna och det går åt mer el. Räcker nog med I eller II men det får man prova på vintern när det är kallt ute.

Ok, ja det är ett problem om man har dubbla styrsystem som konkurrerar med varandra. Elände. Allting på golvvärmen borde stå på max och sedan reglerar man värmen i huset med inställningarna på värmepumpen.
Jag satte ner pumpen till 1 och då slutade det låta i elementen, lät fortfarande på 2an. MEN nu när jag kollade trycket så har det droppat under 0,5 bar trots att jag fyllde på till 1 typ igår. Kan det ha samband?

Ja det verkar lite jobbigt med dubbla system. Vi ska få hit någon från energijägarna som ska förklara så de får väl kolla då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.