Hej !
Vi håller på att bygga med Älvsbyhus, husmodell Höner. Vi kommer själva att montera in eget kök eftersom vi inte gillar nåt av de alternativ man kan få från leverantören.

Dock, vi har vattenburen värme (fjärrvärme) i kåken och under fönstret i köket sitter ett element där det som standard ifrån Älvsbyhus inte sitter något skåp eller låda. Bara en bänkskiva ovanför.

Så mina små frågor till någon med kunskap eller vetskap:
- Är det ok att göra så? Planlösninge i Hönerhuset är ju väldigt öppen så sett i det stora hela känns det ju som en baggis att ta bort ett element

- Nån som gjort det i verkligheten som kan verifiera att det är okej?

Kan väl lägga till att vi bygger i södra stockholm, så det där med kalla vintrar med mycket snö är normalt sett sällsynt... På bifogad bild har jag kryssat över där jag vill demontera element, och i köket finns ju stort element vid köksbordsplaceringen och sen är det ju väldigt öppet in till vardagsrummet där det finns ännu mer värme...
 
  • honer2_rit_spegel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag känner inte till hustypen, och är inte expert på värme heller, så ta mitt svar med en nypa salt.

Men jag bor i ett hus där ägarna före mig valde att ta bort ett av elementen i köket, det närmast hörnet, för att få till en bättre arbetsyta. I vårt fall ligger det en källare under, som tidigare inte hade mer än"hjälpvärme". Huset är från -58 och har inte fläktsystem.

Effekten blev att i hörnet blev det kallare än i resten av köket och huset, samt blev golvet också märkbart kallare. När vi väl förde in värme i källaren försvann problemet. Så min gissning är:

1. Tar du bort det tar du en risk
2. Om de kvarvarande elementen är överdimensionerade (totalt sett räcker till för att värma utan detta element) samt luftcirkulationen är bra, så klarar du dig.
3. Om det visar sig att det inte blev bra så kan ett byte av de närmaste elementen till modell större, samt bättre luftcirkulation räcka.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.