Hej!
Vid rivning av befintligt badrum har entreprenören skadat ångspärren i taket., men även på två ytterväggar. Ovanpå badrummet finns det en kallvind.
Så vitt jag kan bedöma från BKRs regler är det helt ok att inte fixa ångspärren mot ytterväggarna om de sätter ett tätskikt som har ett större motstånd än 2,5 miljoner s/m.
Men i reglerna nämns bara väggar.
Jag tolkar det alltså som att min entreprenör behöver sätta upp ny ångspärr i taket/täta den befintliga för att konstruktionen skall fungera som avsett. Eller så kan de ju välja att sätta tätskikt även i taket som överstiger 2,5 miljoner s/m.

Jag hittade lite gamla trådar om detta. Men mycket har ju hänt de senaste 15 åren i fråga om branschregler. Så jag tänker att det är dags med en uppdaterad diskussion 😀

P.S. Jag har även noterat att entreprenören innan min nuvarande, år 2005 cirka. Dragit varm och kallvatten utanför ångspärren, vilket ju borde vara tveksamt. Varmvattenledningen värmer ju då upp luft inne i isoleringen när man duschar. Den varma luften suger upp fukt från omgivningen och sedan kommer den att kallna och avge denna fukt inte i isoleringen 🤔
Eller tänker jag fel?
 
  • Byggplats, oisolerade väggar, elinstallation, blå skyddsrör, träreglar, oavslutat projekt, kablar hänger, konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med isolering, träreglar och elinstallationer synliga. Oavslutat byggprojekt eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av webbsida med text om byggnormer relaterade till fukt och väggkonstruktion i våtrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag ingen expert men finns nog massvis med gamla hus där detta gått sönder och inte är intakt efter alla år och renoveringar.
Men men 🤷‍♂️
 
T TheGame skrev:
Nu är jag ingen expert men finns nog massvis med gamla hus där detta gått sönder och inte är intakt efter alla år och renoveringar.
Men men 🤷‍♂️
Jo, det är sant. Men nu är jag ute efter hur man gör det hela korrekt 😀
 
Jag kollade med en expert. Det vill säga en besiktningsman som är certifierad enligt RISE och min bedömning stämde. Ångspärren i taket skall vara intakt. Så antingen sätter man upp en ny spärr eller åtgärdaf befintlig med särskild tejp för ändamålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.