I januari hade vi rörmokare hemma som bytte ventilinsats på ett utav våra element. När jag läser fakturan nu så står det att han fakturerat för en MMA/NIA Ventinsats.Han kollade om vi hade en eller två rörssystem och konstaterade att det var två då det sitter blå tejp på alla element.
Nu tänkte jag ge mig på att byta själv på ett annat element hemma och fick tips om rotboken.
Där ser jag att det ska vara MMA/RNT och monteras med ett specialverktyg. Har inget minne utav att den han monterade såg ut så.
Det finns värme på det elementet han fixade men vad händer om han har monterat en MMA/NIA insats istället för en RNT på ett två rörssystem? Kollar jag på den han monterade går det inte ens rubba piggen förhand. Ska det vara så eller är det så att bara vredet kan rubba den?
Står tyvärr ingen text på den han monterade och inte supersugen på att tömma systemet och montera bort den för att kolla.
 
Om man tittar på bilderna i Rot-boken så är det synliga skillnaden på insatserna, så du ska då inte behöva tömma systemet för att se vilken insats som rörmokaren monterade,

Produktkatalog med gasutrustningsdetaljer, QR-koder och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr har jag ingen koll på skillnaden på de två insatserna.

Har du bara försökt trycka in stiftet med bara finger, eller har du haft något hårt och tryckt med?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om man tittar på bilderna i Rot-boken så är det synliga skillnaden på insatserna, så du ska då inte behöva tömma systemet för att se vilken insats som rörmokaren monterade,

[bild]

Tyvärr har jag ingen koll på skillnaden på de två insatserna.

Har du bara försökt trycka in stiftet med bara finger, eller har du haft något hårt och tryckt med?
Smart! Det tänkte jag inte på. Ser nu att det då sitter en NIA på vårat 2-rörsystem. Elementet är ju varmt men frågan är då om det har någon betydelse och jag borde kontakta dom 🤔 Tänker ändå att om det finns två olika för olika system så borde det ju vara någon skillnad.

Har bara tryckt med fingret men MMA kanske är trögare än vad jag är van vid. Får testa med något hårt.
 
Ring VVSaren och prata med personen, det kan vara en ren miss att det blev fel insats.
Det har gått som mest lite drygt en månad, så det ska inte vara några problem att reklamera.

När jag läser på Purmo's hemsida om RNT/NIA så får jag det till att skillnaden är att RNT har förinställning med det har inte NIA.
Man bör välja med förinställning så att man kan justera in flödena/tryckfallet över varje radiator.
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...insatser/ventilinsatser-rot/utbytesinsats-aga

Kan inte VVSaren förklara skillnaden så skulle jag ringa VVSsäljare, tex Rinkaby Rör, eller i sista hand Purmo/MMA.

https://www.rinkabyror.se/sida/kontakt/

https://www.purmo.com/sv-se/kontakt/kontaktpersoner
 
  • Gilla
stigganOne
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ring VVSaren och prata med personen, det kan vara en ren miss att det blev fel insats.
Det har gått som mest lite drygt en månad, så det ska inte vara några problem att reklamera.

När jag läser på Purmo's hemsida om RNT/NIA så får jag det till att skillnaden är att RNT har förinställning med det har inte NIA.
Man bör välja med förinställning så att man kan justera in flödena/tryckfallet över varje radiator.
[länk]

Kan inte VVSaren förklara skillnaden så skulle jag ringa VVSsäljare, tex Rinkaby Rör, eller i sista hand Purmo/MMA.

[länk]

[länk]
Tusen tack för svar och länkar :) Då gör jag det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.