I dagsläget har jag ett stort bubbelbad som är inkopplat med 3*2,5m2 och avsäkrat med 16A. Jag ska slänga ut bubbelbadet och ställa in tvättmaskin och torktumlare för att göra en hederlig tvättstuga. Jag undrar om jag kan sätta dit ett dubbeluttag och koppla in mina maskiner där eller behöver dom ett uttag var som var och en är avsäkrat med 10A säkring?
 
Tvätt och tork drar tillsammans mer än 16 A så egentligen borde de ha varsin 10 A grupp om det är rimligt att dra fram. Men man kan ju också "se till" att inte köra dem samtidigt under tvättmaskinens uppvärmningsfas. Huvudsäkringen kanske också är på 16 A?
 
Helst skall dom köras på varsin fas D.v.s en tvåfasmatning på 2 x 10 a. Det troliga är att en diazed på 16 a kommer att klara av bägge maskinerna eftersom dom ofta inte har sin värme påkopplad samtidigt. Förövrigt kopplar termostaten i torktumlaren från och till värmen kontinuerligt.

Små huvudsäkringar på 16 a troligtvis ett större problem i sammanhanget.
 
Hur (och kan man?) drar man ut en ekk 3*2,5m2 som är fast installerad i ett flexrör?
 
Corpes skrev:
Hur (och kan man?) drar man ut en ekk 3*2,5m2 som är fast installerad i ett flexrör?
Man drar i kabeln, antingen fungerar det eller så fungerar det inte 😉
 
Förväntade mig detta svar...;) Det jag undrar är väl om det är en lätt procedur för en elektriker att försöka dra ut ekk:n eller om man får till svar att han drar en ny (ytterliggare en till bland alla andra kablar) utanpåliggande kabel för att göra jobbet lite smidigare.
 
Jag skulle nog tro att även elektrikern gör ett försök att dra ut den. OM röret går en rimligt kort sträcka, och det bara är en krök, som är bockad med stor kurvradie, då kan det gå rätt lätt. Sedan finns där gradskillnader, tror att även två välgjorda krökar kan fungera.

Det förekommer ju också i sådana här installationer att elektrikern tar en EKK, men skalar bort manteln på hela sträckan som skall gå i rör, så att manteln kanske går in 10 - 20 cm i röret. De lösa trådarna med massiv koppar är visserligen styvare än motsvarande FK trådar, men det blir ändå enklare än en komplett kabel. Om det är gjort så, så ser du det i den matande dosan.
 
Sen så är de nya exq Light/easy kablarna mycket tunnare än en gammal ekk 3g2.5.
Så får elektrikern ut kabeln så kan han lätt dra i en ny 4g1.5 exq light för tm och tt
 
Tack för svar! Då håller jag tummarna på att manteln är bortskalad. Jag är ingen elektriker så att gå in i centralen för att se om manteln är bortskalad gör jag inte.

Installationen är att ekk:n går från central->förlagd i rör med några böjar ca 3m->kommer ut ur väggen i ett annat rum->klamrad på väggen (utanpåliggande)->sen genom en vägg in till tvättstugan (för att förhindra utanpålligande installation i tvättstugan->in i kopplingsdosa i tvättstugan.
 
Redigerat:
Hojte skrev:
Sen så är de nya exq Light/easy kablarna mycket tunnare än en gammal ekk 3g2.5.
Så får elektrikern ut kabeln så kan han lätt dra i en ny 4g1.5 exq light för tm och tt
Fast om det nu inte skall stå ett badkar där längre (??) så kan man väl dra in FK till en dosa där röret kommer ur väggen.
 
Och ska man dra in en "kabel" i ett rör gör man klokt i att skala upp den oavsett hur lätt eller tungt det går att dra i den. För när man i framtiden ska byta ut kabeln kommer manteln blivit styv och omöjlig att dra ur.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Så ni tror inte att elektrikern har dragit igenom en hel oskalad ekk i röret utan han har skalat bort skyddet i den delen som ligger i röret? Är det så man gör om det "ska vara rätt"?
 
hempularen skrev:
Fast om det nu inte skall stå ett badkar där längre (??) så kan man väl dra in FK till en dosa där röret kommer ur väggen.
Och låta den befintliga installationen gå till ett uttag som matar tex torktumlare och den nya installationen gå till ett annat uttag som matar tvättmaskinen?

Då menar du alltså: FK genom befintligt rör->kopplingsdosa->ekk klamrad utanpålligande i det ena rummet->uttag i tvättstugan?

Kan man låta den befintliga säkringen på 16A vara kvar eller ska den bytas ut mot en 10A?
 
Nej, jag förutsätter att man i ett fall som det här drar fram två faser. Dvs två faser + nolla + skyddsjord i röret. Delas upp i dosan, gå ut med en fas till varsitt uttag. Uppdelningen bör ske i en separat dosa. Nu har det väl visserligen nyligen släppts ut ett uttag på marknaden där man får dra två faser, en till resp. uttagsbrunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.