Hej.

Jag har precis flyttat till ett nytt hus, och har läst igenom pappren från montaget av min bergvärmeanläggning (2001-10-19)

Djup till berg: 5 m
Delta Brine: 3 celsius
Borrhålsdjup (från stabil grundvattenivå) 108 meter.

Är detta ett för den tiden (och även nu) ett effektivt borrhåll?
 
Effektivt på vilket sätt? fungerar gör det säkert Men om du tycker brinen blir för kall så kan det bero på låg grundvattennivå eller för stor värmepump, om det inte blir varmt i huset finns det 100 andra saker det kan vara.
 
Låter som ett relativt grunt borrhål för ett genomsnittligt stort hus. Numera borrar man djupare för att passa med dagens värmepumpar och få högre energitäckningsgrad. Naturligtvis måste man också räkna på det specifika huset, storlek och energibehov. Beror även på var i landet huset ligger.
 
Det går inte att klassificera detta som ett effektivt eller inneffektivt hål baserat på uppgifterna du lämnat. Vad är det egentligen du vill veta?
 
Redigerat:
....en hint om vad?
 
Eftersom det är vatten i hålet så är det lika effektivt som vilket annat borrhål som helst med samma djup. Den intressanta frågan är snarare vilken minsta brinetemperatur som värmepumpen har.
 
@MathiasS
Editerade lite medan du skrev. Det ger ju en viss hint om det är brukligt att borra längre idag än då, d v s högre krav på effektivitet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Eftersom det är vatten i hålet så är det lika effektivt som vilket annat borrhål som helst med samma djup. Den intressanta frågan är snarare vilken minsta brinetemperatur som värmepumpen har.
Njae. Ett hål med stort vattenflöde skulle vara mer effektivt än ett utan nämnvärd omsättning på vattnet. Beroende på vad man menar med effektivt då....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
@MathiasS
Editerade lite medan du skrev. Det ger ju en viss hint om det är brukligt att borra längre idag än då, d v s högre krav på effektivitet.

Ok, men det vet vi att det är så, man borrade grundare förut och djupare nu.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Njae. Ett hål med stort vattenflöde skulle vara mer effektivt än ett utan nämnvärd omsättning på vattnet. Beroende på vad man menar med effektivt då....
Det är förvisso helt sant (y)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Njae. Ett hål med stort vattenflöde skulle vara mer effektivt än ett utan nämnvärd omsättning på vattnet. Beroende på vad man menar med effektivt då....
Och grundvattennivån;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
J JD1170E skrev:
Är detta ett för den tiden (och även nu) ett effektivt borrhåll?
Det du angivit är förutsättningarna för när anläggningen installerades och borrning gjordes.
Du behöver nu kontrollera följande:
* Vilken brinetemp har du under vintermånaderna när anläggningen går för fullt?
* Får du den innetemp du önskar?
* Går elpatron in som stöd vintertid och hur mycket?

Så om inte säljaren har statistik så får du själv logga lite av det framöver för att få grepp om ditt värmesystem.
Du kan redan nu kolla vad du har för inkommande temp på brine för att se vad borrhålet håller och om det sedan sjunker.
Lär dig hela ditt värmesystem för din bergvärmepump är bara en del, dvs ej intrimmat värmesystem gör att bergvärmepumpen inte jobbar optimalt, vilket även gäller intrimning av värmepump. Kan t.ex. innebära att temperaturen varierar inomhus eller elpatron går in oftare.
 
Hej.

Anledningen till att jag frågar är för att jag gissar att det inom en framtid är dags att köpa ny pump och undrar om det är möjligt att applicera en ny pump på nuvarande hål?

Jag är mycket nöjd, får absolut den värme jag har ställt in, och kanske ev. lite mer. :)

Jag ska kolla geo-kartan. :)

Jag har precis köpt en ny fin braskamin, så med husets planlösning passar perfekt. Eldar vi 3-4 ilägg, så har vi 23 grader i nästan hela huset, vilket jag tycker är outstanding - det jag undrar är om jag kan strypa alla radiatorer i kaminens absoluta närhet (ca 6 st)? Sen kör jag bara radiatorerna i källaren. Tjänar jag något på detta, eller är jag helt ute och cyklar då?
(Jag har gratis kluven ved, och jag vet sedan föregående vinter då jag bodde i ett hus med direktverkande, att det lönar sig att elda). :D
 
En till nybörjarfråga. När jag kör golvvärmen i badrummet, så går inte pumpen? Drivs den av varmvattnet?
Handdukstorkaren går ej, förutom när jag ställer upp rum bör-värdet (Thermia, och ja, man ska ej justera rum bör för långvarig effektminskning-/ökning)

Enl. kartan så finns inte min fastighet med, måste jag anmäla detta?

Men som ni säger så är de nyare hålen en 40-70m djupare, medan hål från samma år som mitt är ungefär ganska snarlika! Men jag är väldigt tillfreds med vad min gamla trotjänare presterar, så det är väl ingen idé att oroa sig/grotta ner sig huruvida hålet är?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.