Hej,

Är på gång med en tillbyggnad. Tittade precis genom lite ritningar och funderade lite över dimensioner på mellanbjälklaget.

Tillbyggnaden högst upp på bilden är ett sovrum på ca 18 kvm. Krävs det verkligen 90x225 till taket? I golvbjälklaget som vilar på lecablocken i grunden så är det bara 45x220.

Tillbyggnaden till höger har de ritat 70x245 cc30. Nog för att det är 1/2 plan, men känns väldigt grovt. Å andra sidan kan jag inget om detta...
 
  • Byggteknisk ritning, överplan, balkstruktur, måttangivelser, bärverkskomponenter, konstruktionsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men de på bottenplan sitter dubbelt så tätt va?
 
D Daniel 109 skrev:
Men de på bottenplan sitter dubbelt så tätt va?
Golvbjälklaget på båda är 45x220 cc60 på bottenplan.
 
  • Konstruktionsteckning av en bjälklag med mått, balkar, och balkskor för ett byggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blag skrev:
Golvbjälklaget på båda är 45x220 cc60 på bottenplan.
På bottenplanet har du en bärlina i mitten, därav mindre dimensioner. 90x 225 känns onödigt då bredden inte gör mycket för bärigheten. Är det en konstruktör eller arkitekt som ritat?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
På bottenplanet har du en bärlina i mitten, därav mindre dimensioner. 90x 225 känns onödigt då bredden inte gör mycket för bärigheten. Är det en konstruktör eller arkitekt som ritat?
Det har du rätt i. Det är en konstruktör som ritat. Tycker också det känns lite onödigt, men som jag skrev innan så har jag ingen större koll. Det lär ju bli en rejäl extrakostnad att köra med 95.
 
Noterade även att de har ritat in två st HEB 160-balkar vid takstolarna (de blå strecken). Kanske är detta som krävs för att uppnå de krav som ställs?
 
  • Teknisk ritning, byggnadsplan, mått, symboler, snittlinjer, dimensioner, planlösning, detaljer, ventilationskanaler, konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blag skrev:
Noterade även att de har ritat in två st HEB 160-balkar vid takstolarna (de blå strecken). Kanske är detta som krävs för att uppnå de krav som ställs?
Du får lägga ut hela ritningarna för att vi ska få en förståelse för detaljerna.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får lägga ut hela ritningarna för att vi ska få en förståelse för detaljerna.
Här kommer de ritningar jag har från konstruktören.
 
  • Tekniska ritningar av huskonstruktion, takstolar, sectioner och perspektiv med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniska ritningar av husets mellanbjälklag och övre plan, inkluderar mått och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en byggnad, inkluderar grundplan, sektion, och mellanbjälklag. Tekniska mått och anmärkningar visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritningar för entreplan och mellanbjälklag, inkluderar mått, symboler och anmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar för en byggnad, inkluderar grundplan och sektion, teknisk detaljering, datum och skalor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid en snabb kontroll på: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-inne/

Så ser samtliga golvbjälklag ut att vara överdimensionerade. Hur motiverar konstruktören valda dimensioner?

På entréplan kan du gå ner till 45x145 c14 cc 600.

På övervåningen är spännvidden betydligt längre så där krävs 45x220 c18 cc 300.

Förutsätter vanliga bostadsytrummen och lätta trägolv (golspån+övergolv). Du kan enkelt justera efter dina förutsättningar på länken ovan. Dubbelkolla alltid på egen hand och rådgör med din konstruktör.

Angående takbjälkar på lilla delen så ser jag inte ens hur ritningen kan leda till ett kuvertak? Om vi istället antar ett vanligt pulpettak som bjälkarna antyder så är visserligen 90x225 limträ ett bra val men du kan gå upp till cc1200 med dessa och spara hälften. Detta förutsätter snözon 2 (vet inte var dubska bygga). Du kan själv verifiera med dina förutsättningar på:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/

Angående stålbalkarna till de stora takstolarna har jag ingen beräkning som stöd men att det inte skulle gå att göra takstolar med ca 7 meters spännvidd utan att bära av på 2(!) ställen håller jag för osannolikt. Här hemma har vi 6 meter utan avbärning. Men be om en offert från en taklstolstillverkare så får du en beräkning därifrån att jämföra mot.
 
Q qvirre skrev:
Vid en snabb kontroll på: [länk]

Så ser samtliga golvbjälklag ut att vara överdimensionerade. Hur motiverar konstruktören valda dimensioner?

På entréplan kan du gå ner till 45x145 c14 cc 600.

På övervåningen är spännvidden betydligt längre så där krävs 45x220 c18 cc 300.

Förutsätter vanliga bostadsytrummen och lätta trägolv (golspån+övergolv). Du kan enkelt justera efter dina förutsättningar på länken ovan. Dubbelkolla alltid på egen hand och rådgör med din konstruktör.

Angående takbjälkar på lilla delen så ser jag inte ens hur ritningen kan leda till ett kuvertak? Om vi istället antar ett vanligt pulpettak som bjälkarna antyder så är visserligen 90x225 limträ ett bra val men du kan gå upp till cc1200 med dessa och spara hälften. Detta förutsätter snözon 2 (vet inte var dubska bygga). Du kan själv verifiera med dina förutsättningar på:
[länk]

Angående stålbalkarna till de stora takstolarna har jag ingen beräkning som stöd men att det inte skulle gå att göra takstolar med ca 7 meters spännvidd utan att bära av på 2(!) ställen håller jag för osannolikt. Här hemma har vi 6 meter utan avbärning. Men be om en offert från en taklstolstillverkare så får du en beräkning därifrån att jämföra mot.
Tack för ett bra svar!

Det stämmer att det är snözon 2. Kanske var naiv när vi fick dessa ritningar och antog att allt stämmer. Vilket det visserligen gör, men kan man spara pengar på att gå ner i dimension eller liknande så vill vi gärna göra det, utan att tumma på funktion såklart.

Angående HEB-balkarna så ifrågasätte jag det tidigare, men då sa de att det är det som krävs.

Nu vet jag inte om man måste gå efter dessa ritningar helt och hållet när man bygger? Takstolar är inte beställt än, så det kanske jag kan ta upp med de jag beställer av för att stämma av.
 
Svårt att se allt när det inte går att zooma utan att förlora skärpan. Men det känns inte som en seriös konstruktör, hur har dom tänkt plocka ner lasterna från ovanvåningens limträpelare till grundmuren?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Svårt att se allt när det inte går att zooma utan att förlora skärpan. Men det känns inte som en seriös konstruktör, hur har dom tänkt plocka ner lasterna från ovanvåningens limträpelare till grundmuren?
Det har jag också tänkt på. Framgår inte riktigt på de ritningar jag fått.

Bifogar några inzoomade bilder där man förhoppningsvis ser lite bättre. Men ingenstans ser man var limträpelarna tar vägen på bottenplan.
 
B Blag skrev:
Det har jag också tänkt på. Framgår inte riktigt på de ritningar jag fått.

Bifogar några inzoomade bilder där man förhoppningsvis ser lite bättre. Men ingenstans ser man var limträpelarna tar vägen på bottenplan.
 
  • Teknisk ritning av stålkonstruktion med balkar, limträpelare och dimensioner angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en takkonstruktion, träbjälkar, vinklar angivna, arkitektdesign, ingenjörsvetenskap, genomskinlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk byggnadsritning, tekniskt diagram, stålkonstruktionsdetaljer, mått och märkningar, takstolar och balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Q qvirre skrev:
Vid en snabb kontroll på: [länk]

Så ser samtliga golvbjälklag ut att vara överdimensionerade. Hur motiverar konstruktören valda dimensioner?

På entréplan kan du gå ner till 45x145 c14 cc 600.

På övervåningen är spännvidden betydligt längre så där krävs 45x220 c18 cc 300.

Förutsätter vanliga bostadsytrummen och lätta trägolv (golspån+övergolv). Du kan enkelt justera efter dina förutsättningar på länken ovan. Dubbelkolla alltid på egen hand och rådgör med din konstruktör.

Angående takbjälkar på lilla delen så ser jag inte ens hur ritningen kan leda till ett kuvertak? Om vi istället antar ett vanligt pulpettak som bjälkarna antyder så är visserligen 90x225 limträ ett bra val men du kan gå upp till cc1200 med dessa och spara hälften. Detta förutsätter snözon 2 (vet inte var dubska bygga). Du kan själv verifiera med dina förutsättningar på:
[länk]

Angående stålbalkarna till de stora takstolarna har jag ingen beräkning som stöd men att det inte skulle gå att göra takstolar med ca 7 meters spännvidd utan att bära av på 2(!) ställen håller jag för osannolikt. Här hemma har vi 6 meter utan avbärning. Men be om en offert från en taklstolstillverkare så får du en beräkning därifrån att jämföra mot.

Fick svar av konstruktören idag.

Angående golvbjälklaget så valde de 45x220 för att få plats med 200 mm isolering. Kanske inte är helt fel? Vet ej hur mkt isolering som krävs för att det ska bli bra?

Angående takbalkarna på lilla tillbyggnaden sa de nu att det funkar med 1200 mm cc.

Mellanbjälklaget menar de att det går att bygga på olika sätt. Även med bara en balk men då behöver de göra om konstruktionen. Detta var svaret jag fick:

"Konstruktionen kan byggas på olika sätt. Ja. Vi kan också bygga med en balk, men balken blir starkare, takstolen blir också starkare och projektet ändras lite. "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.