Hej!

Har en fundering gällande billån hur det funkar. Just detta på SEB men gäller säkert fler banker. Om man exempelvis lånar visst belopp med en återbetalningstid 3 år, får då fram en ränta och månadskostnad som är räknat på 3 år. Om man skulle vilja betala tillbaka hela lånet efter 1 år eller kanske tom på 6 månader, hur funkar det då?

Står i detta exempel såhär på SEBs sida "Du kan lösa hela ditt billån när du vill utan extra kostnad. Du också göra större inbetalningar för att betala tillbaka lånet snabbare." Men hur funkar det med räntan i så fall? Betalar man bara ränta på hur länge det tar tills skulden är betald eller måste man betala räntan för 3 år även om man löser lånet tidigare? Dvs blir totalkostnaden av lånet lägre om man betalar snabbare/allt på en gång?

Intressant om någon kunnig kan svara på hur det brukar fungera!

Tack!
 
Rörlig eller fast ränta?
 
normala banker har oftast "normala" lån där du som sagt kan betala in mer och betala av snabbare. Räntan baseras på det du är skyldig så ju mer du betalar in ju mindre ränta blir det ju. Sen finns/fanns det ju lån där räntekostnaden var fast baserat på antal år som avtalats men jag vet inte ens om den formen av lån används idag.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Lån med rörlig ränta fungerar typiskt så att du kan lösa lånet utan ränteskillnadsersättning. Du ersätter banken för tjänsten att få låna pengar och du betalar bara denna ersättning (ränta) då du faktiskt lånade pengarna.

För att erbjuda dig ett bundet lån tar banken i sin tur upp ett bundet lån med samma löptid (typiskt mot en marknadsränta som STIBOR) och har en förväntad intjäning (utifrån ränteskillnaden) under låneperioden, där din ränta är framräknad med hänsyn tagen till förväntad intjäning. Löser du lånet i förtid vill banken ha ränteskillnadsersättning för den förlorade intjäningen.

Det kan finnas avvikelser från ovan, så slå bankens kundtjänst en signal för att kolla vad som gäller just ditt lån.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B Beape skrev:
Lån med rörlig ränta fungerar typiskt så att du kan lösa lånet utan ränteskillnadsersättning. Du ersätter banken för tjänsten att få låna pengar och du betalar bara denna ersättning (ränta) då du faktiskt lånade pengarna.

För att erbjuda dig ett bundet lån tar banken i sin tur upp ett bundet lån med samma löptid (typiskt mot en marknadsränta som STIBOR) och har en förväntad intjäning (utifrån ränteskillnaden) under låneperioden, där din ränta är framräknad med hänsyn tagen till förväntad intjäning. Löser du lånet i förtid vill banken ha ränteskillnadsersättning för den förlorade intjäningen.

Det kan finnas avvikelser från ovan, så slå bankens kundtjänst en signal för att kolla vad som gäller just ditt lån.
Fast nu gällde det inte bostadslån utan billån - så ränteskillnadsersättning brukar inte vara aktuellt.

Jag har betalat tillbaks billån tidigare ett par gånger.
Kontaktade långivaren (banken) för att kontrollera hur mycket detr skulle bli då man ju betalar det man är skyldig samt upplupen ränta (vilken då beräknas tom inbetalningsdagen). Den stora fördelen är ju just att du inte behöver betala framtida räntor, bara till den dagen lånet är nollat.
 
  • Gilla
Svensson 1500 och 1 till
  • Laddar…
A Alfonsg007 skrev:
Betalar man bara ränta på hur länge det tar tills skulden är betald eller måste man betala räntan för 3 år även om man löser lånet tidigare?
Nej, räntan betalas bara för aktuell skuld.
A Alfonsg007 skrev:
Dvs blir totalkostnaden av lånet lägre om man betalar snabbare/allt på en gång?
Ja.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast nu gällde det inte bostadslån utan billån - så ränteskillnadsersättning brukar inte vara aktuellt.

Jag har betalat tillbaks billån tidigare ett par gånger.
Kontaktade långivaren (banken) för att kontroller hur mycket detr skulle bli då man ju betalr det man är skyldig samt upplupen ränta (vilken då beräknas tom inbetalningsdagen). Den stora fördelen är ju just att du inte behöver betala framtida räntor, bara till den dagen lånet är nollat.
Det jag beskriver är inte begränsat till bostadslån. Jag har haft ett billån med bunden ränta och med ränteskillnadsersättning om jag kliver ur i förtid.

Det finns mer att läsa om billån på https://www.billånen.se/vanliga-fragor/losa-bilen-fortid

Att slå en signal till banken är det säkraste alternativet för att veta vad som gäller i det enskilda fallet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Rörlig eller fast ränta?
Rörlig
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har för mig att enligt lag kan alla lån lösas förtid sedan om man ökar takten eller tar allt i en klumpsumma vill nog banken veta vart pengarna kommer ifrån om det är en störde summa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.