Hejsan.
Min situation är följande.
Jag ska bygga "klart" en bastu hos min kusin som har bett mig om hjälp med detta.
Jobbar som snickare men har dock inte gjort någon bastu under mitt liv.
Hemma i deras badrum så har någon innan förberett och börjat bygga bastun, men jag ser lite saker som gör mig fundersam.

Dom har reglar med stålreglar 70 x 45. det är 1 vägg som dom har reglat, den ena väggen ska vara av glas, då någon annan skulle lejas in. Sedan är det en yttervägg och en innervägg ( vars på andra sidan ligger en tvättstuga ) som sluter bastun i en kvadrat =)

Frågan är: väggen dom har reglat upp verkar inte ha någon frånluftsventil. Väggen är gipsat på ena sidan ( ut mot badrummet ). Taket är av gips, och i taket sitter en ventil och 2 spottar. Jag anser att jag måste skära upp taket inne i bastun och sedan klä takreglarna med panel och därmed sätta i ventil och spottar i panelen? Hur ska väggarna se ut? ska reglarna kläs med isolering, spikläkt, träfiberskiva, bastufolie och därefter panel? Är jag helt ute och cyklar? räcker ventilen i taket som frånluftsventil? Ytterväggen som är av gips och puts, hur hade ni gjort där? Samma sak med den andra innerväggen ( mot tvättstugan ) som är av gips. Måste jag skära bort den gipsen så jag kommer in till reglarna och tillverka den väggen på samma sätt som den andra? gips är big NO NO i bastu va? även fast det är "dött" material?

Hoppas någon vill diskutera med mig lite här. Är fruktansvärt intresserad av att snickra och försöker därför förstå mig på allt som går ;)

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.