Hej på er!

Jag håller på och byter panel på ena väggen av mitt hus och har i samband med detta fått möjlighet att exakt kontrollmäta väggreglarnas cc-mått. Jag får det till 41 cm, vilket gjorde mig lite konfunderad. Jag vet att standard idag är 600 eller 450 mm, men när blev detta standard? Mitt hus är byggt 1959. Funderade ett tag på om det kunde handla om att man förr i tiden mätte i tum? 41 cm är ju ca 16 tum, vilket jag vet är standard i USA.

Någon som har nån idé eller kanske rentav vet svaret? Tacksam för svar!
 
Rickard.
Standarder på regelavstånd var inte så viktiga fram tills att byggskivorna som vi känner dom idag tog över så innan det kan det vara spantrat efter dagsform, personligt åsikt eller bara vad som lämpligt för just den väggen.

Det kan säkert ha funnits något standard innan men generellt så varierade allt mer och man mätte mindre förr så det är inte säkert att just detta är en. Jag levde inte på 50-talet så jag vet inte om tum fortfarande användes men det var många år efter Sverige officiellt bytte från det.
 
  • Gilla
Detvardåsjälva och 1 till
  • Laddar…
Den vägen hittar du inget i dag heller. Det är inte reglerat. Förr satteman lämpligt antal reglar och fördelade dem jämt, snarare än att ha ett standardavstånd mellan dem. Det är bara när man bygger med skivor standardmåtten är till nytta.
 
  • Gilla
Detvardåsjälva
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Standarder på regelavstånd var inte så viktiga fram tills att byggskivorna som vi känner dom idag tog över så innan det kan det vara spantrat efter dagsform, personligt åsikt eller bara vad som lämpligt för just den väggen.

Det kan säkert ha funnits något standard innan men generellt så varierade allt mer och man mätte mindre förr så det är inte säkert att just detta är en. Jag levde inte på 50-talet så jag vet inte om tum fortfarande användes men det var många år efter Sverige officiellt bytte från det.
Tack för svar, det låter rimligt! Det är ju inte ett problem i sig, blir bara lite mer kapande när jag ska byta isolering 😊
 
Om du skär isoleringen diagonalt så får du minimalt med spill. Tänk dig två kilar som du gör uppåt och nedåt för att få rätt bredd på isoleringen.
Isolering finns i 410 och 455 mm bredd samt special mått men då blir det dyrt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.