Jag har tidigare skrivit inlägg om att byta min elpanna Autoterm C200 mot luft/vattenvärmepump.

Men jag har stött på lite patrull i.o.m. att pannan är ihopkopplad med en vattenmantlad eldstad och en ackumulatortank av något slag.

Sakerna har varit såhär sedan vi flyttade in för tio år sedan,och jag antar att det varit sedan huset byggdes 1984, för förra ägaren hade inte riktigt koll på hur allt är draget i anläggningen.

Jag tar några bilder så kanske ni kan hjälpa mig att reda ut lite, jag börjar med bilder från elpannan, därefter anslutningar på ack.tanken.

Är ack.tanken inkopplad på både radiatorslingan och för tappvarmvatten tro? Hittar ingen manual på dragningen alls. Frågan är om man bara kan koppla bort tanken och strunta i den, då vi inte eldar något, men det kanske är dumt? Får man eldningsförbud i en vattenmantlad eldstad och man kopplat bort vattenslingan?
 
  • VVS-installation under diskbänk med rör, ventiler och vattenberedare. Sikkerhetsventilen sitter fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med etiketter för kallvatten, varmvatten och expansionsledning i en teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med kopplingar och ventiler inne i ett skåp, etiketterat för vattenledningar, inklusive kallvatten och expansionsledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och ventiler under diskbänk, installation, serviceområde, oorganiserat, vertikal bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkonstruktion i väggutrymme med synliga vattenledningar och isolering, oavslutad inredning, låg belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.