Hej jag har en gammal hydrofor till bevattningssystemet, det är första gången jag kopplar in detta.

har jag förstått det rätt så ska 2/3 av vattenställståndet på hydroforen fyllas med vatten, därefter ska jag pumpa in luft till tryckmätaren på hydroforen går upp till 4 bar.

Grejen här är att när tryck mätaren på jetpumpen kommer upp på 4 bar och slår av så är det typ 5.5 bar i hydroforen

Ska inte trycket i tanken och jetpumpen matcha?
 
M Martfran skrev:
Ska inte trycket i tanken och jetpumpen matcha?
Jo det ska vara samma tryck. Åtminstone en manometer visar fel.
 
optimizer optimizer skrev:
Jo det ska vara samma tryck. Åtminstone en manometer visar fel.
Ok tack då vet jag,
Ja både vattenställståndet och mätaren där på hydroforen är nog från antiken så troligen visar den fel då. Jetpump mätaren är splitter ny
 
Du ska fylla på luft.
Fyll tanken med vatten till 1/3 och pumpa i luft till det tryck då pumpen ska slå på och fylla på vatten.
 
optimizer optimizer skrev:
Du ska fylla på luft.
Fyll tanken med vatten till 1/3 och pumpa i luft till det tryck då pumpen ska slå på och fylla på vatten.
Jag gör alltid tvärtom. Fyller på vatten till 2/3 av vattenståndsröret och fyller sedan på luft till när pumpen ska slå av. För mig på 4,5 bar.
 
S saltet skrev:
Jag gör alltid tvärtom.
Gjorde också så förut men insåg att det går fortare att pumpa in luft mot lägre tryck och sedan låta vattenpumpen jobba till stopptrycket.
 
Du pratar om en hydrofor men det du har är troligen en hydropress.
 
optimizer optimizer skrev:
Gjorde också så förut men insåg att det går fortare att pumpa in luft mot lägre tryck och sedan låta vattenpumpen jobba till stopptrycket.
Jag har en batteridriven kompressor så för mig spela5r det ingen roll Att få i 4,5 bar tar bara en kort stund.
 
S saltet skrev:
Jag har en batteridriven kompressor så för mig spela5r det ingen roll Att få i 4,5 bar tar bara en kort stund.
Visst men ser inte någon fördel att toppfylla med luft. Egentligen vill man ha så mycket luft som möjligt i hydroforen. Att lägga vattennivån strax över utloppshöjden, pumpa luft till nära starttrycket och därefter låta vattenpumpen göra kompressionen av luften löser detta.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.