Hej alla.

Jag har en tanke på att montera solceller på huset men jag undrar hur det är med alla avgifter från elleverantören.

1: Om jag producerar allt jag behöver använda under sommarmånaderna, blir det 0kr i avgift från EON (i mitt fall)? Dvs jag kommer inte behöva betala någonting alls under dessa månaderna?

2: Och hur blir det om jag producerar så mycket så jag säljer överskottet? Räknas detta av på kommande faktura eller får jag insatt pengar?

3: Jag funderar på investeringskostnaden också. Om jag skulle ta ett huslån till det så skulle det kosta ungefär 500kr/månad i avbetalning samt ränta. Med en nuvarande elkostnad på i snitt 3000kr/månad så borde jag teoretisk sett tjäna från månad ett. Eller missar jag något?

Tack
 
Gör framförallt en kalkyl månad för månad och använd ett datorprogram för att simulera. Med 3000 kr i månaden undrar jag om du använder elvärme för i så fall blir kalkylen jobbigare eftersom produktionen av el på vintern är rätt liten.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Gör framförallt en kalkyl månad för månad och använd ett datorprogram för att simulera. Med 3000 kr i månaden undrar jag om du använder elvärme för i så fall blir kalkylen jobbigare eftersom produktionen av el på vintern är rätt liten.
Hej Anders.
Ja vi har direktverkande elradiatorer, men även lvp och kamin.
Kan du rekommendera ett program för att simulera elproduktionen över året?
Tack
 
H Husägaren87 skrev:
Eller missar jag något?
Det mesta.;)
Alla fasta kostnaden på fakturan.
Den allra bästa ekonomin får man om man förbrukat allt själv, så fort det varit ute på elnätet och vänt kommer det till transport kostnad, skatt, moms o.s.v
 
L Leif i Skåne skrev:
Det mesta.;)
Alla fasta kostnaden på fakturan.
Den allra bästa ekonomin får man om man förbrukat allt själv, så fort det varit ute på elnätet och vänt kommer det till transport kostnad, skatt, moms o.s.v
Lite därför jag frågade angående de fasta kostnaderna :p
Men jag fortsätter räkna på det och se om jag kommer fram till någonting.
Tack
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Hej Anders.
Ja vi har direktverkande elradiatorer, men även lvp och kamin.
Kan du rekommendera ett program för att simulera elproduktionen över året?
Tack
Finns andra som kan datorprogram bättre men det finns tabeller om du söker som visar produktion per kvadratmeter och månad för olika orter så du kan få en uppfattning om vad du kan producera. Men det låter som att du behöver en värmepump eller kamin om du skall har rimlig storlek på anläggningen.
 
H Husägaren87 skrev:
Hej alla.

Jag har en tanke på att montera solceller på huset men jag undrar hur det är med alla avgifter från elleverantören.

1: Om jag producerar allt jag behöver använda under sommarmånaderna, blir det 0kr i avgift från EON (i mitt fall)? Dvs jag kommer inte behöva betala någonting alls under dessa månaderna?

2: Och hur blir det om jag producerar så mycket så jag säljer överskottet? Räknas detta av på kommande faktura eller får jag insatt pengar?

3: Jag funderar på investeringskostnaden också. Om jag skulle ta ett huslån till det så skulle det kosta ungefär 500kr/månad i avbetalning samt ränta. Med en nuvarande elkostnad på i snitt 3000kr/månad så borde jag teoretisk sett tjäna från månad ett. Eller missar jag något?

Tack



Den fasta elnätsavgiften kommer man inte undan. Men man betalt så klart inte elöverföringsavgift och skatt på den el man förbrukat själv.
Värt att tänka på är att man kanske måste skaffa större huvudsäkring = högre fast kostnad.

Säg att du producerat för 3000 kr en månad. Då räknas det du köpt nattetid (eller när solelen inte räcker) av på räkningen och sedan betalas resten ut. Så ser det ut för mig i allafall.

På ett år har jag producerat 13000kwh. Av dessa har jag sålt drygt 9000kwh. Jag har iofs inte gjort något för att maximera användandet av egen ström.

Något att också tänka på är ju värdet på huset. En eventuell spekulant får ju större utrymme att låna om driftskostnaden är lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.