Vi är relativt nyinflyttade i ett 60 tals hus med källare. På baksidan av huset vid stupröret sticker ett extra rör upp. Vilken funktion har detta? Huset dränerades 97 och jag antar att det har med det att göra men är dessvärre inte så kunnig på området Se bild.
 
  • Övergivet rör sticker upp från marken bredvid en byggnad, delvis täckt av löv och skräp, troligtvis relaterat till dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spolrör för dränering är ett troligt svar.
 
Ok tack. Bör man spola ur dräneringsrören ibland? Saken är den att efter ett kraftigt regnväder i helgen så upptäckte vi att ett utrymme på ca 1x1 meter av källarväggen var väldigt fuktig. Huset dränerades ju 97-98 och borde väl hålla ett tag till? Funderar därför på om det kan vara nånting annat som är fel?
 
C Conny81 skrev:
Ok tack. Bör man spola ur dräneringsrören ibland? Saken är den att efter ett kraftigt regnväder i helgen så upptäckte vi att ett utrymme på ca 1x1 meter av källarväggen var väldigt fuktig. Huset dränerades ju 97-98 och borde väl hålla ett tag till? Funderar därför på om det kan vara nånting annat som är fel?
Om det är tätt så behöver man göra det. I mitt hus som jag ägt i två år gjordes det en omdränering 2011 dom rören var till 92 procent täta.
 
Har röret stått öppett så där kan ju vad som helst trillat ner, ska vara lock på spolröret.
Ser reste av dina stuprör ut som de på bilden bör de åtgärdas, vid kraftigt regn lär de mest hamna utanför, en rak lövsil är bättre eller sätt en muff på msrkröret så att lövsilen kommer upp i höjd med stupröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.