hej. för ca 1,5 år sedan köpte jag en luftpump. en ivt. skulle vara bland den kraftigaste. företaget som sålde den pratade bara väl om den, och att den skulle hålla ända ner till minus 15 grader. så kom då förra vintern, och jag tyckte det va ovanligt kallt inne så fort det blev nollgradigt ute. sedan när det va minusgrader ute, så var det precis som pumpen ej orkade "pytsa" ut värmen i rummen. det va i princip 16 grader hela tiden inomhus, så fort det blev minus ute.
jag ringde och sade till företaget som sålde pumpen. de kom och mätte och hitta inga fel sade de.. men fortfarande hade jag 16 grader inne. jag ringde och ringde,,, hela vintern. de kom och mätte, kände att det va kallt. men såg inga fel... till slut gav jag upp! jag slog ner en vägg inne. gjorde ett valv, så det blev öppen planlösning. det hjälpte inte ett dugg.
i vilket fall som helst kom sommaren sedan. då hade jag inget problem med kyla. men nu har samma problem upprepat sig. så fort det blev nollgradigt ute, så orkade inte pumpen "pytsa" ut värmen. det verkar som så iallafall. det kommer värme från den, men verkar som det inte orkar "skjuta" ut det i rummen. och nu är det ändå öppen planlösning!? och mkt liten yta!
jag har varit jättenoga med att dammsuga filtren. sköta allting. inget hjälper. nu är det runt 16 grader inne, och jag kör pumpen på maxfläkt, samt ,maxtemeperatur. inget hjälper. nu har jag tom, satt på elementen. så jag får en fin elräning sedan. jag ringde bolaget IGEN! denna gången påtalade jag att något ÄR fel! för jag bara vet det... de skickade ut en kille igår. han mätte endast temperaturen där luften går ut. han hitta inget fel. sen bad jag honom att själv gå ut och kolla på temperatmätarna jag har i rummen. och det räckte med att han gick runt, så kände han att det va kallt. han sade att dom skall försöka ringa in "proffs". pratade ngt om kanske kylvätskan,,,,
nu undrar jag, har ngn av er andra haft sådana problem?
har ni fått ersättning för det av dom som sålde till er? (jag känner att det blev dyrare för mig att köpt in pump+ vart tvungen att köra på el element)
hur har ni lyckats övertyga dom om att ngt faktiskt ÄR fel? (detta bolag verkar vilja smita ibland, då de lovar att komma och inte dyker upp. då de lovar att ringa, men gör inte det)

jag är så himla trött på att ha 16 grader inne! trodde att luft/luftpumpar skulle klara av en fjuttig minusgrad...
tack på förhand för dom svaren jag får. d^_^b
 
En dum fråga kanske, men har du gjort någon beräkning av husets energibehov utifrån isolering i väggar, tak, fönster, mm?
Har själv inte någon luft/luft pump utan bergvärme. Kan det inte vara så att din pump inte räcker till för hela värmebehovet utan att du måste toppa med elementen när temperaturen kryper ned under minusstrecket?
För vår bergvärmepump så toppar en inbyggd elpatron när den inte räcker till, så i ditt fall blir det elementen.
 
Blir det varmt i rummet där innedelen sitter, så det är ett cirkulationsproblem, eller är det kallt där också?
Om man mäter temperaturen i luften där innedelen suger in luft och där den blåser ut luft och kollar att den blåser som den ska är det ganska enkelt att göra en beräkning på vilken effekt den ger, och därigenom avgöra om den fungerar korrekt.
 
Blir det överhuvud taget varmt någonstans? Om det inte ens blir det så är det fel.
Det låter på din beskrivning som om den inte kör med full effekt. Det kan vara fel på termostat eller annat i styrningen.
Jag har luft/luft som jag kör en bra bit över 20 grader i rummet den sitter. Sen blir det ju inte varmt längst bort men det får man räkna med om det inte är helt öppen planlösning.
 
hej och tack för svar!
vad jag kan beskriva av mitt hus är att luft/luft pumpen sitter i hallen. en liten smal hall som vätter ut mot köket och vardagsrum.själva nedervåningen är pyttepytte liten! ett kök, ett vardagsrum och hallen. jag gjorde så att jag förra vintern, när pumpen krångla, så slog jag upp väggen från hall in till vardagsrum. gjorde ett valv där. så nu e det öppen planlösning. företaget och den killen som va hemma och kollade, sade att eftersom jag har så öppet hemma och så litet, så bör det värma allt.
det kommer värme från den i själva innerdelen, men det e precis som att när det blir minus, så orkar inte utedelen med att omvandla all kallluft till tillräcklig värme. (den uppfattningen får jag) nu är det plus igen. 1 plusgrad. och den funkar finfint igen! jag blir inte klok på detta nu?!
jag hoppas nu att företaget som sålde den, kan kolla upp den. har hört att de eventuellt kan handla om nån "kylvätska" eller attt den läcker... men det är bara spekulationer hittills.
det känns bara som att den inte e tillräckligt effektiv. förra vintern märkte jag lite då och då, att den ibland korta stunder blåste kall luft. inte alltd, men ibland. tyckte det va märkligt. nu har jag inget märkt av det än. i morgon fredag skall jag ringa annat bolag som jag blivit hänisad till. hoppas de kan hjälpa mig. :=)
 
Att det kommer kalluft ibland är helt normalt eftersom den måste avfrosta utedelen när det är kallare än några plusgrader ute. Värmepumpens verkningsgrad minskar med utetemperaturen och det sker en ganska tvär minskning av verkningsgraden strax över nollstrecket, eftersom värmepumpen måste börja avfrosta ibland då. Är det varmare ute rinner bara kondensen ut direkt som vatten. Samtidigt som värmepumpens verkningsgrad minskar med lägre utetemperaturer, så ökar husets effektbehov för uppvärmning. Det finns alltså alltid en gräns där värmepumpen inte orkar värma huset på egen hand längre. Det är därmed inte uppenbart att något är fel utgående från din beskrivning. Givetvis kan det vara så att det är något fel på värmepumpen, men för att kunna veta om det är så behövs t.ex. info om vilket effektbehov huset har, effekten på pumpen, eller en mätning av hur många grader innedelen värmer luften som går genom den (och en undersökning om fläkten blåser ordentligt, vilket borde vara rätt uppenbart), alt. hur mycket utedelen kyler luften.

Hoppas det löser sig!
 
Testa att hålla en termometer alldeles framför innedelen så du ser hur varmt det blåser vid olika temperaturer utomhus.
 
Vilken pump har du?
 
hej igen. jag har en IVT FR-N 6.0 KW.
idag så kom det hem en annan kille från samma bolag. jag föklarade hela historien, att pumpen verkade spöka för mig. jag berättade även för honom att när det är tex minus 2 grader ute, så står temperaturen på min pump på ca 18-19 grader. trots att jag kör upp den på fjärrkontrollen på maxhastighet och maxtemperatur. så även om det kommer värme, så är det precis som det bara är värme ngn enstaka meter runt/under pumpen.
han mätte temperaturen i innedelen. =normalt. (nästan för högt). sedan kollade han vätskan utedel. va inget fel. sedan öppnade han upp hela innerdel. dels tyckte han att den va väldigt dammig inne. (ej på dom filtrerna, för dom rengör jag ofta) han tog tryckluft och blåste rent hela pumpen. sedan startade han upp allt igen. han mätte allt igen. då tyckte han att den inte kom upp i högre temperatur. (ungefär som den inte orkade) och det är detta jag sagt hela tiden. vi försökte felsöka, för ngt beror det ju på. ev "kanske" det beror på en liten vägg jag har framför pumpen. man kan säga att den vägger täcker 3/4 delar av pumpen, och att värmen då slår tillbaka till pumpen och den inte blir effektiv. vi skall nu i första hand testa hur det blir vid minusgrader. sedan ev flytta pumpen till vardagsrum.
han berättade att han endast haft ett fall där de va tvungna att ta ner pumpen. i det fallet visade det sig att den bara klarade av att skjuta fram värmen ca 3 meter. sedan tog de stopp. varför vet de ej idag heller... hoppas inte de e så i mitt fall.
 
Det "låter" ju som att det är cirkulationen av värmen som strular dvs Innerdelen får tillbaks den luft som den har blåst ut istället för att den sprids vidare i övriga rum.

När luften som sugs in i innerdelen är hög eller närmar sig inställd temperatur så stegar pumpen ner sig successivt för att sedan slå av.

Kanske är det därför som det är svårt att mäta pumpens effekt, går ju att ampere mäta på plintarna på utedelen så ser man vilket steg pumpen jobbar på men det hade nog servicekillen koll på.

Det KAN kanske lösas med värmeförflyttare som är en temperatur styrd fläkt som man ex.vis kan montera ovan en dörrpost.

Hade varit intressant om givaren hade suttit på fjärren istället för på innerdelen och jämfört.

Vet inte om du fick den informationen när pumpen monterades, för man brukar föreslå den bästa placeringen för pumpen dvs där det är luftigt så att pumpen kan jobba över en stor yta.

Sedan så bestämmer givetvis kunden slutplaceringen och man berättar för å nackdelar med den placeringen.

Du har ingen enklare skiss över din planlösning så vi kan se?
 
Kan du inte låna en termometer som visar inne- och utetemperatur, sätta den där innedelen suger in luft och hänga utegivaren där innedelen har sitt utblås. Genom att sedan läsa av termometern får man veta både hur varmt det är där innedelen sitter och hur mycket innedelen höjer temperaturen på luften den drar igenom sig.
 
  • inneutetermometer.jpg
På vissa värmepumpar går det att ställa in vid vilken utetemperatur den ska sluta arbeta (eftersom den går hårt och oeffektivt). Den inställningen skulle kunna vara felaktig. Hur man ställer in den på en IVT vet jag inte, på en ES Nord Luft/vatten värmepump som exempel kan den parametern ställas mellan -19 och +15 grader. Normalt står den på mella -15 och -19 grader C.
Kolla med IVT tekniker om han/hon har en susning om det.
 
hej. tänkte jag skulle uppdatera här, eftersom alla va snälla o svarade mig. det kom hem en "gubbe" från företaget där jag köpte den. han mätte ALLT. kylvätska. tempereaturer mm.
först trodde han mig inte. va ju plusgrader när han va hemma. o då funkar det ju. sedan envisades jag, :p och sade till honom att så fort det är minus 1 ute, så kör jag på full fläkt hastighet samt högsta temperatur på fjärrkontrollen. ÄNDÅ står temperatur graderna på pumpens innerdel, på endast 19 grader! och då e det endast 19 grader precis runt pumpen.
sen började han kolla mer och mer, och till slut såg han själv att den inte gav kapacitet. han sa ngt om att den suger in luft "ovandel, och skickar ut det fram. men att den inte hinner få in tillräckligt eller vad de va,,,,
han plockade ner innerdelen. tog bort delar och såg att själva innersta på pumpen va helt igen dammat! alltså inte dom filtrerna som man ska dammsuga, för det e jag noga med. :) utan det va ännu längre in i pumpen de hade proppat igen.
så han tog en kompressor o blåste rent hela pumpen.
känns helt underbart nu, för nu när det va minus grader ca 4 minus ute, så kan jag köra den på automatik och ställer in den på 23 grader. ändå e det varmt inne!? helt otroligt. nu fattar jag hur de ska funka, och den funkade ju inte alls innan om man jämför med nu.
dock konstigt att den slammat igen totalt, men så kom jag o tänka på att när jag byggde mitt valv, så såga ja ju inne med motorsåg. jag har spacklat på väggar i hall, slipat med maskin mm... även i hallen där pumpen satt. så ant har jag klantat till det själv o slammat igen den. :blushing:
 
yllwa skrev:
hså ant har jag klantat till det själv o slammat igen den. :blushing:
Hahaha... det var det roligaste jag last pa hela dagen. Skont att det loste sig dock, och man hoppas att du tackade for deras serviceanda! Kanske foretaget fortjanar en positiv referens? Ar huset nybyggt eller ar din pump installerad i efterhand? Hur mycket upplever du att det ha sankt dina varmekostnader?
 
hej. ja det e nog många som har kul åt mig o mina sk små projekt... :cool:
jadå,,, visst tackar jag dom. faktiskt bussigt av dom att komma, när en "hispa" ringer 10-15 ggr vareviga vinter o säger att ngt e fel. men vet bara inte vad.............. :rolleyes:
o de kommer. lugna o sansade,,, så de vet allt att ja tycker bra om dom. de fattade oxå att jag va lite korkad vad gällde luft värme pumpar. :p
nåja,,,, man får la bjussa på sig själv.
mitt hus e gammalt som gatan. men pumpen e ny. eller ny och ny,, lite över ett år gammal. hittills har ja väl bara tjänat med kass kapacitet på pumpen, ca 500 kr i månaden (vinter). nu när den funkar som den ska utan spackel i sig, så bör jag nog tjäna betydligt mera. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.