Håller på bygga om halva kallgaraget till ett relaxrum med en bubbelpool samt golvvärme.
står just nu inför att regla upp för fönster och isolera gavelväggen (yttervägg) idag så är det
reglat med nå sågat virke som inte blir så lätt att anpassa till isolering, nya reglar mm så
dessa stående reglar ska jag byta ut till 45x195, tänkte då isolera med stående 195 isolering sen
utanpå det lägga 45x45 och isolera liggande 45 isolering för att undvika köldbryggor, sen utanpå det på insidan tänkte jag sätta plast.

Det jag har kört fast på är: hur och vad ska jag använda som vindskydd, ska jag använda papp?
hur gör jag detta enklast så det blir rätt? vet att det blir mer invecklat att isolera inifrån men det är
det alternativet jag har. Bifogar bilder så ser ni hur det ser ut idag, kom gärna med synpunkter o tips
på hur jag går tillväga och gärna tips på om jag ska ha papp eller nån typ av plast.

många frågor men hoppas nån vänlig själ kan ge mig lite tips:) 20151022_224630_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20151022_224619_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hade tänkte jobba på med detta i helgen och hoppas på hjälp innan dess :)

tack på förhand alla där ute
 
Jag har dålig koll på vindskydd. Vindpspp borde funka. Annars tycker jag att du skall sätta ångspärren innanför 45 iso. Då skyddas den bättre. Och du kan dra el innanför ångspärren
 
S
Tänker du byta reglarna en o en alltså? Isåfall är det i det skedet du smäcker dit vindpapp (vindskyddsfolie/vindväv är mkt bättre) bryt loss en regel, dra dit vindväv o sen upp med nya regeln.
 
20151029_133937_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20151029_133953_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20151029_133953_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20151029_133953_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går framåt, gaveln är uppreglad och klar för fönster och isolering.

nu funderar jag på hur jag ska göra med takstolen i mitten. det är alltså en takstol sen nästa på 120cc sen gaveln.
det är den i mitten som jag skulle vilja göra om så jag får till ett "ryggåstak". nån som har nån ide på hur jag går tillväga?
ska jag sätta en balk från första takstol till gavel och låta den i mitten vila på den och kapa bort regeln som ligger mellan väggarna? eller ska jag bara "bygga" om den på nåt sätt så jag får bort regeln i mitten och därav kunna sätta taket som ryggås?

hoppas ni förstår min tanke och väldigt tacksam för svar
 
Du måste nog ha en pelare vid varje gavel som åsbalken ligger på.
Du skall inte heller ha skarvar på takstolarna. Det kan förekomma vid fackverksupplagen.

Lägg upp åsbalken på pelarna och se till att varje takstolsbalk får ett skruvförband mot åsbalken.
Därefter kan du riva fackverksdelen och underliggaren.
 
Okej det blir lite svårt för ena sidan där väggen är nu, den väggen ska bort så där kan jag inte ha en pelare. Kan man på nåt sätt bygga om takstolen så jag får högre takhöjd än nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.