Hej!

Kollar efter spotlights till badrummet. Vill ha dimbara som jag kan dimma med en transistordimmer 20-315W från Schneider.
Räknar med att jag kommer behöva 9 st spottar.


Vill helst ha med inbyggt drivdon. Då borde jag kunna dra en 230v matning till första och sedan seriekoppla?

Någon som har något tips?
 
tommib
Om du ska koppla på 230V-sidan så parallellkopplar du.

Att dimma på primärsidan är inte optimalt, men går. Du måste då hitta spottar som är kända för att fungera med just din dimmer. Jag skulle starkt rekommendera att du överväger drivdon med inbyggd dimmer, det ger en mycket bättre funktion. Om du vill ha ett klassiskt vred istället för Push-Dim kan du titta på drivdon som har 1-10V ingång och ett reglerdon för detta, det borde finnas till alla större serier från schneider.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Schneiders transistordimmer 20-315W fungerar inte bra till LED. Du ska använda deras universaldimmer istället. E- nr 1360113.

Det finns en hel uppsjö av spots, väldigt svårt att ge råd. Hade jag varit dig hade jag bestämt mig för en sort och hört med leverantören hur bra de fungerar med angivna dimmern.

Titta hos Hide-a-Lite, Designlight, SG (jag gillar deras Junistar) t. ex.
 
Hej och tack för svaren.
Har bestämt mig för att köra med Malmbergs spottar och led-driver med pushdim. Så får jag sätta den redan inköpta dimmern nån annan stans. Kanske. 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.