Hej.

Tänkte byta ut spisen. Har tittat lite på den gamla och det står följande (ursäkta grisig bild):

Etikett på en äldre spis med tekniska specifikationer och fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även kollat själva kontakten och det är 3 fas. (3 st runda och 1 rektangulär pinne).

Är det OK att bara hitta en ny på 400V och koppla in den själv?

T.ex. en sån här:

https://www.elgiganten.se/product/v...ion-spis-ekc6051bow400#ProductRatingReviewTab

Tacksam för svar.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Hittar du en ren 400V spis så är det bara att plugga in stickproppen ( ska då ha 4 stift, 3 runda och en platt ) Normalt så levereras 400V spisar med sladd+stickpropp , annars kolla hur det är kopplat i den gamla och använd den sladden till den nya.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hittar du en ren 400V spis så är det bara att plugga in stickproppen ( ska då ha 4 stift, 3 runda och en platt ) Normalt så levereras 400V spisar med sladd+stickpropp , annars kolla hur det är kopplat i den gamla och använd den sladden till den nya.
Den nya jag tittar på (länken) har tydligen Perilex-kontakt. Det verkar vara fyra runda och en rektunglärt stift).

Kommer det funka? Min nuvarande har som sagt 3 runda och en rektangulär.
 
A
Den fjärde runda är för 0-anslutningen och används inte på 400v spisar
Men iom att felgiganten förmedlar denna är det på sin plats att yrippelkolla att den inte är till för den norska marknaden.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
A
Det finns 24varianter av denna
 
electroluxaren skrev:
Den fjärde runda är för 0-anslutningen och används inte på 400v spisar
Men iom att felgiganten förmedlar denna är det på sin plats att yrippelkolla att den inte är till för den norska marknaden.
Jisses. Jag trodde det skulle bli relativt enkelt..

Ok, så jag behöver inte ens kolla mitt uttag i väggen om nolla är inkopplad?

Det var via att Googla produktnumret som jag kom fram till vilken sladd den hade..

Hur kollar man så att de inte säljer norska produkter då? Vilken suppe.
 
Det är inte så lätt som man skulle önska att hitta info om spisar. Men om du koncentrerar dig på ditt uttag och ser till att det är eller blir fullkopplat med nolla så kan du använda det mesta sedan. Spisar med 400V elementspänning kan du använda utan vidare kontroll. Men dessa är ovanliga idag. Öppna uttaget och se hur många ledare som är anslutna i det. Mät sedan mellan faserna och nollan. Om du mäter 230V mellan alla faser och nollan samt det finns fem ledare anslutna i uttaget kan du vara hyfsat säker på att de flesta spisar fungerar.
 
A Avemo skrev:
Det är inte så lätt som man skulle önska att hitta info om spisar. Men om du koncentrerar dig på ditt uttag och ser till att det är eller blir fullkopplat med nolla så kan du använda det mesta sedan. Spisar med 400V elementspänning kan du använda utan vidare kontroll. Men dessa är ovanliga idag. Öppna uttaget och se hur många ledare som är anslutna i det. Mät sedan mellan faserna och nollan. Om du mäter 230V mellan alla faser och nollan samt det finns fem ledare anslutna i uttaget kan du vara hyfsat säker på att de flesta spisar fungerar.
Ok. Har ingen mätare eller nåt sånt öht.

Tycker de flesta jag hittar är 400 V. T.ex. den jag länkade till i första inlägget.
 
Ett perillexuttag skall vara kopplat med tre faser, nolla och jord. Men tyvärr är det inte alltid så. Om du köper en spis med 230V elementspänning och kopplar i ett uttag där nollan saknas kommer den inte att fungera. I värsta fall går den sönder. Om du inte har någon kompis som kan hjälpa dig med kontrollen skulle jag rekommendera att du kontaktar en elektriker för det. Visst går det att chansa. Men det är tråkigt om den nya spisen går sönder.

Nyare spisar är ofta märkta 400V trots att elementspänningen är 230V. Märkningen är då 400V 3~N i stället för 400V 3~ som på din nuvarande spis.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Och om det ej finns nån nolla så måste det installeras antar jag. Hur mycket landar det på?
 
I bästa fall är det infälld installation och det går snabbt och enkelt att dra i en tråd till i befintligt rör mellan centralen och spisuttaget. Är det utanpåliggande dragning eller om det av någon anledning inte går att få i en tråd till tar det längre tid. Det borde i alla händelser inte vara ett jättejobb.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Inget ovanligt med 400volts spisar inom electroluxkoncernen, finns ett gäng att välja mellan.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Hemmakatten
Är du medveten om att ugnen har en keramisk häll och inte en induktionshäll? Frågar eftersom det ibland vara svårt att se. Och de flesta idag tror jag vill ha just induktionshällar.
 
Redigerat:
D DFYD123 skrev:
Inget ovanligt med 400volts spisar inom electroluxkoncernen, finns ett gäng att välja mellan.
Har du några exempel på spisar med 400 V elementspänning?
 
useless useless skrev:
Har du några exempel på spisar med 400 V elementspänning?
Electrolux som slutar på sow.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.